zdroj obrazu: trekka.co.nz
V roku 1964 sa začal v Československu vyrábať nový automobil Škoda 1000 MB. Podniku zahraničného obchodu Motokov sa vo veľmi krátkej dobe podarilo vyvážať toto vozidlo doslova do celého sveta. Za veľmi nízke ceny a niekedy aj za zvláštnych podmienok. Nízke ceny mali svoju príčinu. Československo v dôsledku tzv. “železnej opony“ malo zúfalí nedostatok devíz na nákup moderných technológií a materiálov.
zdroj. cartype.com
Novú škodovku sa podarilo predať až na Nový Zéland. Novozélandská vláda mala obmedzenie, ktoré malo pomôcť naštartovať domáci priemysel a tak sa škodovky dovážali v bedniach a tam sa montovali.
zdroj: farm3.staticflickr
Na montáž dohliadal pracovník škodovky pán Jozef Velebný. V tej dobe už dôchodca, ale veľký karosársky odborník.Počas svojho pôsobenia objavil „dieru na trhu“. V tej dobe farmári, živnostníci či remeselníci nemali k dispozícií jednoduchý, lacný a spoľahlivý terénny automobil. Navštívil preto domácu firmu, ktorej predložil svoj návrh. Miestnemu podnikateľovi sa nápad zapáčil a požiadal firmu Škoda, aby pána Velebného opäť poslala na Nový Zéland.
zdroj: farm6.static.flickr
V roku 1965-1966 vzniklo niekoľko prototypov ľahkého úžitkového automobilu na ktorého dizajne sa okrem českého konštruktéra podieľal aj miestny návrhár Georg Taylor. Vozidlo vzhľadovo pripomínalo Land Rover a dostalo názov Trekka. V znaku malo škodovácky letiaci šíp a novozélandského vtáka Kiwi.
zdroj: wrp.cz
Podvozok, nápravy a motor poslúžili zo Škody Octávie. Jednoduchá karoséria bola zvarená z plechových výliskov. Prípravky na montáž navrhol pán Velebný. Trekka sa vyrábala v trojdverovej, dvojdverovej verzii v niekolkých karosárskych verziách. Medzi nimi bol osemmiestny pick-up s plátennou či pevnou plastovou strechou, prípadne celokapotážou so zadnými dverami. Trekka bola k dispozícií aj v podobe dvojmiestneho kabrioletu.
Rázvor podvozku bol skrátený z 2389 mm na 2165mm. Zadné kolesá poháňal vpredu uložený benzínový štvorvalec OHV s objemom 1221cm3, výkonom 47k pri 4500/min a pri 3000/min mal krútiaci moment 87 Nm. So štvorstupňovou prevodovkou dosahoval rýchlosť 105 km/hod.
zdroj: www.truetravel.cz
Užitočná nosnosť bola 500kg. Všetky kolesá mali nezávisle zavesenie a vozidlo mohlo byť na objednávku vybavené diferenciálom s uzávierkou. So svetlou výškou 190 mm Trekke nerobili problém ani miestne rozbité cesty.
zdroj: images.thetruthaboutcars
Vo výrobe sa udržala až do roku 1972. Vyrobilo sa viac ako 2 500 vozidiel. Niektoré boli vyvezené aj do iných krajín ako Austrálie, Indonézie či Fidži. Päť kusov bolo letecky prepravených do Južného Vietnamu, kde mali novozélandské ozbrojené sily postavenú nemocnicu. Ešte aj dnes sa dá s Trekkou stretnúť v bežnej prevádzke. Novozélandčania sú na ňu hrdí. Je to ich prvý sériový automobil navrhnutý a vyrobený na Novom Zélande pre Novozélanďanov. Tak to zostalo až do dnešných dní. V roku 2003 dostala Trekka hlavnú rolu v novozélandskej expozícii umelca Michaela Stevensona na bienále výtvarného umenia v Benátkach.