Test: Renault Captur 1,5 dCi 66 kW – náplasť na stereotyp

11. marca 2014
Komentáre vypnuté

Renault Captur, zástupca triedy Crossover bol na Slovensku oficiálne predstavený minulý rok, konkrétne 21. mája 2013 na tlačovej konferencii v Mlynskej doline. Dátum si pamätám presne, bola to moja prvá tlačová konferencia z oblasti automobilov.

Počas prezentácie si ma dizajn okamžite získal, rovnako tak aj niekoľko zaujímavých dizajnérskych a úžitkových novotvarov. Všeobecne som však nevedel prísť na chuť existencii kategórie Crossover. Tento nový segment som vnímal ako módnu vlnu bez výraznejšieho opodstatnenia. O to viac som bol zvedavý, akými argumentmi ma Captur počas týždňového testovania presvedčí o jeho výhodách a odlišnostiach, hodných k zamysleniu.

Zoznámenie

Captur je po stránke dizajnu jedno z najprispôsobiteľnejších automobilov na trhu, čo v mojom prípade potvrdil dominantnou modrou metalízou Pacifique, ktorej garde robila Ivoire v odtieni Slonová kosť. Tou boli nalakované spätné zrkadlá, detaily na prednej maske, zadná lišta batožinového veka, prahy dverí, „A“ stĺpiky so strechou, a dokonca aj 17 palcové hliníkové disky. Nesúmerná nálepka na prednej kapote len umocňovala hravý, no napriek tomu decentný charakter. Počas testovania sa nedalo nevšimnúť, ako auto vzbudzuje enormný záujem okoloidúcich. Nevšedný dizajn s istou dávkou svalnatosti umocňuje nízky výskyt tohto jedinca na cestách, čo pôsobí ako magnet pre oči.

Renault Captur 1,5 dCi 66 kW

Základ si Captur prevzal z platformy modelu Clio. Konštruktéri sa však pustili do miernych úprav, čoho výsledkom je v porovnaní s Cliom úctyhodná svetlá výška 200 mm a nárast v dĺžke o 60 mm, v šírke o 50 mm a vo výške o 120 mm, rázvor si polepšil o 15 mm. S Cliom majú spoločný už len volant, budíky, a centrálny panel s navigáciou. Všetko ostatné je výlučne záležitosťou Captura. Dizajn karosérie veľmi dobre nadväzuje s vymodelovaným interiérom. Zaujímavé detaily si našli cestu zo štúdie do produkčného modelu, z čoho ťaží najmä originalita. Predná odkladacia schránka sa premenila na zásuvku, čo umožňuje ľahšiu manipuláciu s obsahom a zlepšuje prehľadnosť. Pokiaľ pred ňou sedí spolujazdec, riešenie si vyberá svoju daň a schránka je obmedzená kolenami. Disponuje aj madlom, ktoré je v noci podsvietené difúznym svetlom a nerozptyľuje tak vodiča.

Postrehy z jazdy

Nárast podvozkovej platformy umožnil Capturu dospieť do veľkého auta. Svojou výškou podvozka sa dokonca prehupol do kategórie SUV. Aj vďaka tomu je nastupovanie komfortné. Po sadnutí za volant som spoznal prvú výhodu Crossoveru, zvýšený posed, a v prípade Captura aj veľmi dobrý výhľad. Palubná doska je vyššia a mohutnejšia, čo vzbudzuje pocit nedobytnej pevnosti. Sedadlá sú ďalším miestom, ktoré prispieva k jedinečnosti tohto auta. Poťahy na predných sedadlách ako aj na zadnej lavici sú odnímateľné. Pokiaľ sa ušpinia, prípadne majiteľka nadobudne túžbu zmeniť farebný vzhľad interiéru, jednoducho sa odzipsujú.

Renault Captur 1,5 dCi 66 kW

Sedadlá na to nevyzerajú, no poskytujú veľmi dobré bočné vedenie, ako aj pohodlné sedenie. Obrovskou devízou Captura je priestrannosť interiéru. Ani na zadných sedadlách som netrpel dojmom stiesnenosti. Nad hlavou ako aj v oblasti kolien bolo priestoru nadbytok. Plnohodnotne tak dokáže prepraviť štyroch dospelých cestujúcich aj na dlhé vzdialenosti, bez ujmy na komforte cestovania.

Počas prvých kilometrov som začínal spoznávať podvozok. Ten má prapôvod v Cliu, ktoré je vo svojom smere priam etalónom. Ako sa ale bude vedieť vysporiadať s vyšším ťažiskom, pár kilami nadváhy, bolo otázkou. Po týždňovom testovaní a 856 kilometroch môžem pokojne prehlásiť, že Captur sa správa v zákrutách rovnako sebavedomo ako Clio. Skvelá vyváženosť a neoblomná istota, akou Captur drží predpísanú stopu aj vo vysokej rýchlosti, je obdivuhodná. Jeho podvozok je tak dobrý, že pokiaľ by sa Renault rozhodol ísť cestou, akou sa vydal Nissan s jeho modelom Juke, ktorý vybrúsil do športovej verzie Nismo RS, rozhodne by sa nestratil. Dobrú priľnavosť obstarávali sedemnásťpalcové pneumatiky, ktoré však neboli nízkoprofilové.

DSCF3267

Filtrovanie nerovností najmä v uliciach Bratislavy bolo príkladne žehlené, sťa cestná fréza. V jednom dni som prešiel výhradne po okresných cestách Slovenska, Rakúska a Moravy celkom 400 km. Po príchode domov som mal chuť pokračovať v jazde ďalej. Captur je stvorený aj na dlhé trasy, ktoré hltá s komfortom, pokojom, no najmä zábavne.

Lakťová opierka sa stáva viac menej štandardom vo vybavenejších automobiloch, napriek vrcholnej verzii však na palube chýbala.

Prítomnosť ovládania multimedií pod volantom je praktická a návyková záležitosť. Vstup pre USB či AUX je k dispozícií v príplatkovom balíku multimediálneho a navigačného systému Media Nav.

Renault Captur 1,5 dCi 66 kW

Po prvý krát som v ponuke Media Nav našiel dve nové funkcionality. Tá prvá „ECO“ podrobne zaznamenáva dáta počas jazdy ako priemerná spotreba, celková spotreba, priemerna rýchlosť, jazda bez spotreby, pomerový ukazovateľ zrýchľovania, preraďovania rýchlostných stupňov, či predvídanie vodiča počas jazdy, čo prispieva k šetreniu paliva bez zbytočných prudkých rozjazdov, či brzdení.

Druhá funkcionalita vykresľuje na displeji mieru znečistenia vonkajšieho vzduchu. Graf ukazuje niekoľko minút spätne kvalitu ovzdušia, ako aj aktuálny živý náhľad na momentálne ovzdušie, cez ktoré auto prechádza.

Batožinový priestor

377 litorv je celkom slušná porcia priestoru pre batožinu. Je to o 70 litrov viac, než má klasické Clio, a o 20 litrov v porovnaní s kombikom Clio Grandtour. Ďalší argument prečo Crossover.

Renault Captur 1,5 dCi 66 kW

Pridanú hodnotu poskytuje zadná lavica, ktorá je posuvná. Cestujúci si tam môžu elegantne prispôsobiť vzdialenosť od predných sedadiel. V prípade maximálneho posunu vpred, sa batožinový priestor nafúkne na 455 litrov. Pokiaľ sa sklopia delené operadlá, výsledná hodnota predstavuje 1 235 litrov objemu.

Samotný kufor má dvojitú podlahu. Pokiaľ sa preváža viac veľkorozmernej batožiny, a do priestoru pod podlahou by sa nezmestila, plató sa dá jednoducho odňať a uložiť na dno. Pod ním je za príplatok rezervné koleso. Druhou možnosťou ako využiť podlahu je jej aretácia do šikmého držiaka, čím sa vytvorí akási deliaca prepážka.

Renault Captur 1,5 dCi 66 kW

Menšie praktické odkladacie miesto si našlo priestor v hornej časti palubnej dosky.

Motor

Pohonný agregát, poháňajúci výhradne predné kolesá, bol v tomto prípade 1,5 litrový diesel dCi 90 s výkonom 66 kW (220 Nm). S motorom som sa stretol už niekoľký krát a pokladám ho za jeden z najkultivovanejších, s dobrým výkonom a slušnou spotrebou. Viac sa o ňom môžete dozvedieť v niektorej z predošlých recenzií ().

Renault Captur 1,5 dCi 66 kW

Motor vie Captura s prevádzkovou hmotnosťou 1 245 kg celkom dobre potiahnuť, nad 100 km sa však výraznejšie prejaví zvýšený aerodynamický odpor a stavba karosérie, čo spôsobuje miernu lenivosť. Pri predbiehaní sa oplatí kalkulovať, a naučiť sa vhodne naplánovať výpad vpred. Odhlučnenie je zvládnuté na výbornú. Aj vo vyššej rýchlosti je v kabíne nízka hlučnosť. Manuálna prevodovka má presnú kulisu, len občas sa stalo, že spiatočku sa mi nepodarilo zaradiť na prvý krát. Pri cúvaní sa aktivuje farebná parkovacia kamera, ktorej obraz je prenášaný na dotykovú obrazovku navigácie, vrátane obrysov auta, a aktívneho natáčania uhlov vytočených kolies pre znázornenie manévrovania.

Renault Captur 1,5 dCi 66 kW

Pokiaľ je treba v stúpaní zastaviť, asistent v kopci po zaradení prvého stupňa a pustení brzdy, dokáže zhruba na 4 sekundy Captur automaticky pribrzdiť, pre jednoduchšie pohnutie, až pokým sa nepridá plyn.

Spotreba

  • Na dialnici pri 130 km/hod spotreba 5,4 l/100 km.
  • Mesto cca 4,5 l/100 km.
  • Okresky Záhorie – Rakúsko – Morava, veľa dedín pri zapnutom Eco režime a mierne nad rýchlostným limitom 4,6 l/100 km.
  • Na okreskách s množstvom prevýšení 5,1/100 km pri razantnej jazde.
  • Motor na piatom prevodovom stupni pri 130 km/hod dosahuje 2 500 ot./min.
  • Kombinovaná spotreba 4,5 litra/100 km.
  • Pri jazde na spotrebu som dosiahol v kombinovanej prevádzke 3,8 l /100 km.
  • Počas ekonomickej jazdy a prívetivých aerodynamických podmienkach za návesom kamióna, bola spotreba na trinásť kilometrovej trase 2,7 litra /100 km.

Renault Captur 1,5 dCi 66 kW

Závady:

Žiaľ, Captur je prvým Renaultom, na ktorom som počas testovania našiel niekoľko nedostatkov:

Štart-Stop systém bol k dispozícií aj na palube Captura. Doposiaľ som s jeho fungovaním nezaznamenal žiadne komplikácie vo vozidlách Renault ani Dacia. V Capture však nastal zlom.

Systém sa automaticky aktivuje po každom naštartovaní, následne sa dá deaktivovať tlačidlom na palubnej doske. Captur pri aktivovanom režime však nedokázal počas státia vypnúť motor, a na displeji sa zobrazovala informácia „Unavailable“. Osobne mi porucha tohto asistenta nevadila, nakoľko nie som jeho zástancom, zamrzí však porucha na prakticky novom aute s najazdenými 26 000 km. Počas 856 km sa systém náhodne aktivoval 2x, z toho raz nedokázal opätovne naštartovať zošliapnutím spojkového pedála. Bolo nutné štartovať tlačidlom.

DOPLNENÉ: Podľa importéra bol systém STOP/ŠTART automaticky deaktivovaný pre nízku teplotu ovzdušia. Počas opakovaného testu tohto vozidla za optimálnych teplotných podmienok budem sledovať jeho funkčnosť.  

Renault Captur 1,5 dCi 66 kW

S najväčšou pravdepodobnosťou porucha elektronického asistenta náväzne zapríčinila aj ďalšie poruchy elektroniky.

  • Sporadicky fungovalo automatické odomykanie a zamykanie dverí bezkontaktnou kartou.
  • Občas sa stalo že sa odmlčala buď predná alebo zadná dvojica reproduktorov počas prehrávania, na krátky okamžik.

Najvážnejší problém som však zistil počas nočnej jazdy, kedy som po prvý krát použil hlavné svetlá. Ich svit bol veľmi slabý. Na ceste som videl len dve prerušované stredové čiary. Po spustený diaľkových svetiel bolo vidieť na cestu ako so štandardnými hlavnými svetlami. Ťažko povedať, či za to môže parabola svetlometu, slabé žiarovky alebo elektroinštalácia.

Renault Captur 1,5 dCi 66 kW

Všetky závady som popísal importérovi, ktorý vykoná na aute diagnostiku. V prípade nových zistení článok doplním.

Záver

Pokiaľ by sa vyriešila zlá viditeľnosť za tmy, Captur pokladám za rozumný Crossover, ktorému som prišiel na chuť, a prirástol mi k srdcu. Skvostne naladený podvozok, veľmi dobré tlmenie nerovností, robustný interiér a nevšedný exteriér, tak rýchlo nezostárne v plejáde nových typov áut. Má charizmu, ktorá z neho robí individualistu. Najmä ženy si prídu na svoje celou škálou variability pri zostavovaní Captura. Je univerzálny. Dokáže ponúknuť komfort na dlhých cestách, jednoduché parkovanie v meste, veľkolepo odvezie pasažierov aj na zadných sedadlách, a v prípade zhoršeného terénu, ťaží zo závidenia hodnej svetlej výšky. A len tak na okraj, koľko Capturov ste videli na cestách ?

Model:

Renault Captur 1,5 dCi   66kW / 90k

Technické   údaje: Emisná   norma Euro   5
Rázvor 2   606
Celková   dĺžka 4   122
Šírka 1   778
Výška 1   566
Objem   batožinového priestoru (min / max v litroch) 377   – 455
Prevádzková   hmotnosť 1245
Najväčšia   prípustná celková hmotnosť 1729
Objem   valcov (cm3) 1   461
Maximálny   výkon (kW/k) 66   / 90
–   pri otáčkach (ot./min.) 4   000
Maximálny   krútiaci moment (Nm) 220
–   pri otáčkach (ot./min.) 1   750
Prevodovka   / počet prevodových stupňov Manuálna   5 st.
Maximálna   rýchlosť (km/h) 171
Zrýchlenie   0 – 100 km/h (s) 13,1
1000   m s pevným štartom (s) 34,7
Spotreba   (l/100km)
–   mestský cyklus 4,2
–   mimomestský cyklus 3,4
–   kombinovaný cyklus 3,6
Objem   palivovej nádrže (l) 45
Emisie   CO2 (g/km) 95
Euro   NCAP (počet hviezdičiek) 5
Intervaly   prehliadok 30 000   km alebo 2 roky
Garancia 5   rokov

 

Model: Renault   Captur 1,5 dCi 66kW / 90k Cena   bez opcií:
  12 190 € (367 235,94 Sk)
Farba: Modrá PACIFIQUE + Slonová kosť IVOIRE
Výbava:
Disky kolies z ľahkej zliatiny 17″ Dvojfarebná karoséria
Spätné zrkadlá vo farbe podľa zvolenej farby strechy Vonkajšie kľučky dverí vo farbe karosérie
Ozdobné lišty na bočných ochranných častiach   dverí vo farbe chrómu Lišta na dverách batožinového priestoru vo   farbe chrómu
Kožený volant ABS s elektronickým rozdeľovačom brzdnej sily   a asistenčným systémom bŕzd
Elektr. stabil. systém ESP s protipreklzovým systémom ASR a kontrolou   nedotáčavosti CSV Asistent pri rozjazde do kopca
Adaptabilné   airbagy vodiča a spolujazdca Bočné airbagy vpredu chrániace hlavu a hrudník
Bezp. pásy vpredu: výškovo nastaviteľné, trojbodové, s predpínačom Bezp. pásy vzadu: trojbodové na všetkých miestach
Systém kontroly zapnutia bezp. pásov na   všetkých sedadlách Bezpečnostné opierky hlavy výškovo   nastaviteľné na všetkých sedadlách
Systém ISOFIX – príprava na upevnenie detskej sedačky na zadných   bočných sedadlách a na sedadle spolujazdca Možnosť   odpojenia airbagu spolujazdca vpredu
Hands-free   karta Renault Elektrický posilňovač riadenia s variabilným   účinkom
Palubný   počítač Tempomat   s obmedzovačom rýchlosti
Súprava   na opravu pneumatík Denné LED svietenie
Predné hmlové svetlomety s funkciou prisvecovania do zákrut Dažďový a svetelný senzor
Automatická klimatizácia Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
Elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá Elektricky ovládané okná vpredu
Elektricky ovládané okná vpredu, impulzné na strane vodiča Elektricky ovládané okná vzadu
Tónované sklá Systém Eco-mode
Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča Snímateľné poťahy sedadiel na zips „Zip Collection“
Zadné sedadlo posuvné s deleným operadlom 1/3 – 2/3 Zásuvka Easy Life pred sedadlom spolujazdca/s osvetlením
Úložný priestor v predných a zadných dverách Originálne elastické vrecká na zadnej strane predných sedadiel
Kryt batožinového priestoru Dvojitá podlaha v batožinovom priestore
Obojstranná podlaha batožinového priestoru (látka/guma) Multimediálny a navigačný systém Media Nav (navigácia, Bluetooth   handsfree na telefonovanie s funkciou audiostreaming,rádio 4 x 20 W s ovládaním pod volantom a možnosťou prehrávania hudby   z externých zdrojov, vstup USB, Jack, iPod)
Mapové pokrytie Európy
Doplnková   výbava:
Pack   Look vo farbe slonová kosť 300   €
Polep   kapoty Map 300   €
Zadná   parkovacia kamera vrátane zadného parkovacieho senzoru 520   €
Disky kolies z ľahkej zliatiny 17″ diamantové vo farbe slonová   kosť 100   €
Rezerva 50 €
Vyhrievané   predné sedadlá 200 €
Telekomunikačná   jednotka pre spojenie s internetom 0 €
Zatmavené   zadné sklo a zadné bočné okná 160 €
Metalíza 420 €

Cena testovaného   vozidla:                                                                                18 840 €    (567 573,84 Sk)