Hneď na úvod musím podotknúť, že až doposiaľ som nemal česť šoférovať dodávku typu Dokker Van. Občas sa pri pohľade na malé uháňajúce oplechované autá, polepené najrôznejšími reklamnými sloganmi, zamýšľam nad ich odolnosťou, premyslenou konštrukciou, a nastavením všetkých hlavných komponentov, zaručujúcich bezpečnú a plynulú jazdu nie len pri prázdnom ale najmä plne naloženom nákladnom priestore. Dosť komplikované je naladiť podvozok osobného automobilu, ktorý má slúžiť len pre jeden účel, nie to podvozok určený na dvojaké využitie.
Úvod
Sú to malé autá s veľkým poslaním. Či už v rukách firemných vodičov kuriérskych služieb, alebo malých živnostníkov, vždy sú nástrojom na zarábanie a vo veľkej miere na nich závisí príjem rodiny. Dodávky sú aj napriek tomu v očiach ich majiteľov len pracantmi, ktorí vo väčšine prípadov môžu osobným zhýčkaným automobilom starostlivosť svojich majiteľov len tíško závidieť. Nie je žiadnym prekvapením, keď sa v bazároch objaví inzerát dodávky, ktorá má za pár rokov odjazdených štyristotisíc kilometrov. Preto konštruktéri týchto automobilov majú môj veľký obdiv. Poďme ale k testovanej dodávke.
Keď sa naskytla príležitosť otestovať novú Daciu Dokker v dvojmiestnej verzii Van, neváhal som ani chvíľu. Deň, kedy si prevezmem auto na týždňové testovanie sa mi zdal ako večnosť. Ešte pred jeho prevzatím som sa postupne snažil vžiť do potrieb štandardných majiteľov týchto áut, ktoré sú pre nich celodenným pôsobiskom. Z pochopiteľných dôvodov sú priority pri výbere takéhoto druhu automobilu viac pragmatické než emotívne. Aj napriek tomu sa mi dizajn Dokkera veľmi páči. Je svieži, uhladený, no zároveň robustne svalnatý. Vidno, že sa dizajnéri okrem praktickej stránky venovali aj súčasnému dizajnu.
Prvý kontakt s modelom Dokker som mal tento rok na tlačovej konferencii, kde som si za výdatného dažďa odskúšal počas päťminútovej jazdy päťmiestnu verziu.
Základný stavebný „kameň“ pre vznik Dokkera poskytla upravená platforma modelu z triedy MPV, Dacia Lodgy. Dokker tak zdedil totožný rázvor dĺžky 2 810 mm. Pre porovnanie, jeho koncernový bratranec Renault Kangoo má o jedenásť centimetrov menší rázvor. Aj v dĺžke so svojimi 4 363 mm má nad Kangoo prevahu. Šírka 1 751 a výška 1 814 mm napovedá veľmi dobré propozície.
Názov Dokker je skrátené slovo od „dockworker“, čo v preklade znamená pracovník v prístavných dokoch. Výroba týchto vozidiel sa odohráva v marockom meste Tangiers, v ktorom je postavený jeden z najmodernejších automobilových závodov na svete, ohľaduplný voči životnému prostrediu.
Dve verzie
Dokker sa vyrába v päťmiestnej a dvojmiestnej verzii. Päťmiestna karoséria má klasickú dvojicu predných dverí v kombinácií s jednými bočnými posuvnými, a asymetricky delenými zadnými krídlovými dverami, s možnosťou otvorenia až do uhla 180 stupňov. Za príplatok sa dajú objednať aj druhé bočné posuvné dvere, ktoré sú už zahrnuté v najvyššej výbave.
Len podotknem, že Dokker má na trhu ako jediný bočné posuvné dvere schopné roztvorenia až na šírku 70 cm. Dvojmiestna verzia s názvom Dokker Van je určená pre ľudí, ktorí potrebujú auto na prácu spojenú s prevážaním ťažších či rozmernejších nákladov.
Prvé zoznámenie
Na parkovisku importéra Renault – Dacia na mňa čakala vyumývaná a nablýskaná strieborná dodávka Dacia Dokker Van. Spredu ma zaujala mohutnou a vysokou prednou maskou, ktorej narastajúce krivky prevzala nad hranou čelného skla zvýšená strecha naberajúca kontúry dodávky.
Diaľkové centrálne zamykanie umiestnené v kľúči, spravujúce okrem prednej dvojice dverí aj zadné plechové, asymetricky delené krídlové a bočné posuvné dvere, mi umožnilo kontakt s interiérom dodávky. Po sadnutí za volant na dôverne známe sedadlo z Dacie Sandero či Logana, s krátkym sedákom, som po zabuchnutí započul ozvenu v nákladnom priestore. Okamžite som pochopil, že sedím v plechovke. Prvý šok po nastavení vonkajších spätných zrkadiel som zažil pri pohľade na čelné sklo, kde sa síce nahádzala lišta na upevnenie stredového, no samotné zrkadlo už chýbalo.
Za sedadlom bola v mojom prípade pevná, nesklápateľná kovová prepážka z vyprofilovaného plechu, v rámci ktorého bolo v strede umiestnené sklenené neotvárateľné okno do nákladného priestoru. Zadné krídlové dvere boli kovové. Deliaca prepážka nemá príliš užívateľsky prívetivé proporcie. Je tvarovaná tak, aby do jej prelisu zapadli obe operadlá sedadiel. Jej sklon je však až natoľko kolmý, že obmedzuje nastavenie sedadiel do optimálnej polohy. Spolujazdec má na výber. Buď bude sedieť s kolenami na prednej palubnej doske a s pohodlným operadlom sklopeným viac dozadu, alebo posunie sedadlo vzad čo uľaví kolenám, no chrbát sa takmer 90 stupňovej polohe príliš nepoteší.
Istým kompromisom pre spolujazdca je menšia vzdialenosť medzi palubnou doskou a kolenami a prijateľným sklonom operadla. Všetko by to však vyriešilo jedno malé mávnutie ruky konštruktéra nad výrobným výkresom deliacej prepážky, upravenej o väčšie vybratie na operadlá. Poloha za volantom je o poznanie príjemnejšia. Síce je za chrbtom rovnaký kus rovnako tvarovaného kovu, pod volantom je však miesta dosť a kolená majú azyl.
Palubná doska je prevzatá z modelu Dacia Lodgy. Jej dizajn je vďaka dvojfarebnému členeniu svieži. Veľmi praktické sú odkladacie priestory, ktoré sa nachádzajú všade navôkol. V žiadnom inom automobile som nemal nad hlavou toľko miesta ako v dodávke.
Je to osobné auto, no napriek tomu som mal nad hlavou pol metra priestoru. Ten je využitý hospodárne v podobe stropnej police. Ďalší veľký odkladací priestor je na prednej palubnej doske s priehradkou na drobnosti. Do tej širšej sa bez problémov vojde aj niekoľko notesov veľkosti A4.
Nezvyčajne veľké sú slnečné clony, ktoré plnia svoj účel znamenite. Sú priamoúmerné veľkosti čelného skla, ktoré je obrovské, z čoho pramení perfektný výhľad na cestu. Aj napriek viditeľnej strohosti interiéru, napríklad v podobe priznanej posuvnej kovovej lišty na nastavenie výšky bezpečnostného pásu interiér neurazí, a nič dôležité mu nechýba.
Deliaca priečka nemá dobre zvládnuté zapustenie skrutiek kotviacich stredové okno, ktoré až nebezpečne vyčnievajú do interiéru.
Chýba strešné madlo pre spolujazdca.
Veľmi praktické sú gumené koberce, presne kopírujúce pôdorys podlahy. Na ich okrajoch prezrádza pôvod interiéru nápis „Lodgy“.
Skúsenosti zozbierané počas jazdy
Prvé metre s automobilom, ktorý nemá stredové spätné zrkadlo boli zaujímavejšie, než som čakal. Neustále som mal pocit, že nemám dostatočný prehľad o dianí za autom. Vonkajšie spätné zrkadlá tento nedostatok mohli zmierniť, no nestalo sa. Zaslúžili by si väčší priestor. Pri súčasnej veľkosti by rozhodne pomohla aspoň parabolická časť v rohu zrkadla, ktorá by riešila výrazný bočný mŕtvy uhol.
Počas niekoľkých zoznamovacích metrov som riešil existenčný problém. Ako sa s prehľadom pripojiť do druhého pruhu bez toho, aby som podvedome otáčal hlavu za „B“ stĺpik, pre skontrolovanie situácie cez bočné okno, ktoré však Dokker Van nemá. Pripadal som si ako bez jedného zo svojich zmyslov. Nakoniec som si našiel jednoduchý zlepšovák, ktorý mi suploval nedostatočne veľké spätné zrkadlá. Jednoducho som sa nahol bližšie k volantu pred každým prejazdom čiarou a pozrel do zrkadla, ktoré mi pri tomto pohľade dostatočne objasnilo situáciu vedľa auta.
Stabilizácia sa dá deaktivovať len do rýchlosti 50km/hod. Komfort na palube zabezpečovala vstavaná navigácia so sedempalcovým dotykovým displejom zahrnutým do multimediálneho centra spolu s rádiom, bluetooth rozhraním pre telefonovanie a vstupom pre USB. Ovládanie pod volantom prispievalo k bezpečnému obsluhovaniu aj počas šoférovania. Podrobnejšie informácie sú v teste Clio Grandtour.
Manuálna klimatizácia s malou kabínou veľa práce nemá. Prakticky okamžite je pracovisko šoféra schladené na požadovanú teplotu. Automatické uzamknutie vozidla po rozjazde, akým disponuje napríklad Dacia Logan, by bolo vhodnou voľbou aj pre dodávku Dokker Van, najmä ak sa v nákladnom priestore preváža cenný tovar. Celý automobil sa však dá elegantne uzamknúť aj z miesta vodiča centrálom.
Nákladný priestor a prevoz nákladu
Do nákladného priestoru sa dá dostať cez pravé bočné posuvné dvere, alebo hlavné zadné asymetricky delené krídlové z plného plechu. Kovovú podlahu chráni čierna protišmyková podložka, obsahujúca mäkké jadro, ktoré pod tiažou prevážaného nákladu zabezpečí lepší kontakt s podlahou. Tovar sa nešmýka a guma chráni kov pred preliačinami či škrabancami.
V nákladom priestore je aj osvetlenie, ktoré sa rozsvieti pri centrálnom odomknutí. Na podlahe sú kovové očká pre prichytenie tovaru, popruhy však vo výbave chýbajú. Klasické „gurtne“ by sa však použiť nedali, z dôvodu príliš malých úchytných očiek, pripomínajúcich krúžok na kľúčoch. Obrovský nedostatok som postrehol pri preprave nákupu z obchodu či inej malej batožiny. V celom nákladnom priestore sa nenachádza jediné pútko, či háčik, na zavesenie čo i len igelitovej tašky. Zo strany dizajnérov je to nepochopiteľné. Tento problém sa dá ľahko vyriešiť prilepením niekoľkých kuchynských vešiakov na niektorú z bočníc. Počas týždňového testovania som to riešil tak, že som tašku s nákupom zachytil za upevnený hever na bočnej výplni.
Ďalšie praktické riešenie ako prevážať brašnu s notebookom, bolo sklopenie operadla spolujazdca a posunutie sedadla dopredu, čo vytvorilo menší priestor pre príručnú batožinu medzi operadlom a zadnou stenou.
Tým hlavným pre zákazníka uvažujúceho nad vhodnou dodávkou sú informácie ako objem nákladného priestoru s hodnotou 3,3 m3 a s nosnosťou nákladu 750 kg. Vyššia únosnosť 750 kg je k dispozícií až od verzie Ambiance, ktorú som testoval. To som si rozhodne nemohol nechať ujsť, a hneď na druhý deň som sa poobzeral po vhodnom náklade.
Vo firme Stachema mi vyšli v ústrety, a podujali sa mi asistovať pri testovaní. Do plastovej nádrže určenej na prevoz tekutých a sypkých zmesí napustili vodu, ktorá aj s paletou a nádržou vážila dohromady 729 kg.
Keďže Dokker Van má zadné krídlové dvere doplnené aretačným mechanizmom, ktorý pri 90 stupňovom roztvorení umožňuje po odblokovaní roztvorenie až do uhlu 180 stupňov, vysokozdvižný vozík nemal najmenší problém dostať celý náklad na prvýkrát do nákladného priestoru. Výrazne tomu dopomohol aj veľmi krátky zadný nárazník, vozík nebol limitovaný jeho previsom.
Po naložení som mal vážne obavu o auto, pretože zadná náprava rázne sadla k zemi. Predná náprava sa na to celé pozerala doslova z nadhľadu. Potešila ma informácia o požadovanom tlaku v pneumatikách, nachádzajúca sa na predných dverách. Či je auto plne zaťažené alebo prázdne, tlak je rovnaký. 2,6 baru na predných a 3,0 na zadných.
Pri pohľade na sadnuté auto som mal chuť požiadať o okamžité vyloženie nákladu s pocitom, že to auto jednoducho nemôže zvládnuť. Nakoniec som však po prezretí kolies a medzier medzi nimi a podbehmi nabral odvahu a naštartoval. Na firemnom dvore bolo v tú chvíľu o zábavu postarané. Zaradil som jednotku a pomaly som sa pohol. Bol to zážitok. Auto vôbec neprotestovalo, spojka zabrala okamžite, motor ochotne zabral, nikde nič nevŕzgalo, nebúchalo, nešúchalo. Jednoducho sa valilo vpred.
Celou príjazdovou asfaltovou cestou až k hlavnej som sa pomaly zoznamoval pri rýchlosti maximálne do 40 km/hod so všetkými novými náznakmi, informáciami a podnetmi, ktoré mi auto poskytovalo. Ešte pred touto skúškou mi imponovala spojka, ktorá zaberala okamžite a presne. Pri maximálnom náklade som okamžite pochopil, prečo je tak predimenzovaná. Rovnako sú na tom brzdy. Zvládnuť včas ubrzdiť také zaťaženie pri 90 km rýchlosti je priam heroický výkon. Po napojení sa na hlavnú cestu prišlo prekvapenie.
Prevodovka, motor, všetko reagovalo tak, ako by Dokker Van ani nebol naložený. Motor sa krásne rozbehol. Veľkú mieru na tom má aj prevodovka s krátkymi prevodmi. No aj tak jazda s tak naloženým autom sa stáva adrenalínovým zážitkom, ktorý umocňuje pohybujúca sa voda v nádrži, stabilite rozhodne neprispievajúca. Po krátkej jazde som išiel skontrolovať tlak v pneumatikách na najbližšiu benzínovú pumpu, kde si Dokkera okamžite všimol pán so záujmom o toto auto, nabrífovaný základnými údajmi. Po krátkom predstavení auta a zoznámení s nákladom som pokračoval v objavnej ceste ďalej.
28 cm od zeme pred naložením – 19 cm po naložení
Po prejdení 63 km s priemernou spotrebou 4,8 litra/100 km som sa vrátil späť na miesto činu, kde si Dokker po vyložení nákladu vysokozdvižným vozíkom poskočil. Počas tých pár kilometrov som každú jednu zákrutu prežíval s obrovským rešpektom. Pri miernom zatočení som v kostrči cítil ako predok auta ochotne reaguje na pokyn no zadok akoby chcel pokračovať rovno, aj napriek tomu sa však poddal a prispôsobil sa.
To všetko pri miernom náklone s pocitom, že sa auto môže prevrátiť. Samozrejme nič nenaznačovalo naplneniu týchto pocitov. Som presvedčený o tom, že po niekoľkých sto kilometroch by som tomu neprikladal takú váhu, no cieľom bolo potvrdiť, že Dacia Dokker Van reálne uvezie bez problémov náklad aký deklaruje. Pokiaľ pripočítam k 729 kg nákladu aj svojich 90, úloha je splnená.
Dokker Van môže byť vybavený aj príslušenstvom „Dacia Easy Seat“. Je to šikovná a praktická náhrada fixnej kovovej priečky pletivom, schopným ohraničiť priestor v prednej časti kabíny na úkor sklopeného, prípadne úplne odstráneného sedadla spolujazdca, čím sa rozšíri nákladný priestor v prípade potreby prevážať dlhšie predmety napríklad garniže.
Motor, spotreba a jazdné vlastnosti
Motor 1,5 dCi sa pre Daciu Dokker ponúka vo výkonovej verzií 55 a 66 kW. Ja som mal na test tú výkonnejšiu 66 kW s 90 koňmi a krútiacim momentom 200 Nm pri 1 750 otáčkach/min. Záťah motora od spodku je ukážkový. Motor má optimálne podmienky pri 1 500 otáčkach. Pod 1500 je už podtočený. Výborná manuálna päťstupňová prevodovka vyskladaná z krátkych prevodov s presným radením a mechanickým zvukom, umocňuje potenciál motoru a prispieva k dynamike. Pri 200 Nm v 1 750 otáčkach nie je potrebné navštevovať vyššie číslice než 2 500, no po prekročení 3 200 otáčok dostane motor druhý dych a krásne potiahne.
Palubný počítač dokázal informovať o prejdenej vzdialenosti, priemernej, okamžitej spotrebe či dojazde.
Podľa počítača bola priemerná spotreba:
- po meste 5,4 l/100 km,
- pri jazde na spotrebu po okreskách 4,2 l/100 km,
- na diaľnici pri rýchlosti 130 km/hod bola spotreba 6 litrov
Motor neprenáša do interiéru nepríjemné vibrácie a jeho chod je dostatočne kultivovaný aj na dlhé cesty.
- Pri rýchlosti 130 km/h na piatom prevodovom stupni motor točí 2600 ot/min
- Pri rýchlosti 90 km/h na piatom prevodovom stupni motor točí 1 900 ot/min
- Pri rýchlosti 80 km/h na piatom prevodovom stupni motor točí 1 600 ot/min
- Pri rýchlosti 50 km/h na štvrtom prevodovom stupni motor točí 1 500 ot/min
- Pri rýchlosti 40 km/h na treťom prevodovom stupni motor točí 1 600 ot/min
V zákrutách bolo evidentné, že vysoká stavba karosérie sa citeľnejšie nakláňa, no podvozok s jednoduchou vlečnou nápravou doplnenou stabilizátorom výborne odvádzal svoju prácu. Je až zarážajúce, že automobil pri svetlej výške 189 cm a pružinám dimenzovaným na záťaž 750 kg, dokážu udržať na ceste malú dodávku aj pri jej prázdnom nákladnom priestore tak presvedčivo.
Záver
Dokker Van mal pri prevzatí na test najazdených 4 515 km. Palubný počítač udával dojazd až 1 060 km. Motor bol ešte len v zábehu, no aj napriek tomu kombinovaná spotreba 4,2 litra/100 km je viac než slušná. Som presvedčený, že po zábehu bude motor ešte hospodárnejší. Za týždeň som najazdil 761 km a v nádrži ešte niečo zostalo. Dokker Van je veľmi odvážny počin automobilky Dacia, ktorý svojim vzhľadom, jazdnými vlastnosťami no najmä ponúkaným priestorom a cenovou politikou, bude veľmi vážne šliapať na päty nie len koncernovému bratrancovi Renault Kangoo, ale aj ďalším doteraz suverénnym hráčom na dodávkovom trhu ako Berlingo, Roomster či Partner. Jazdnému komfortu až na krátky sedák, na ktorý sa dá zvyknúť, nechýba nič.
Jedinou chybou ktorú som objavil, bola mierne odlupujúca sa chrómová fólia na prednom svetlomete pod vonkajším plastovým krytom. Jednoznačne však ide o chybný výrobok a v záruke by bol zamenený.
Testovaný Dokker Van bol v najvyššej výbave Ambiance s doplnkovou výbavou pozostávajúcou z predných bočných airbagov, palubného počítača, klimatizácie, multimediálneho systému, zadných parkovacích senzorov a ďalších položiek, ktorých detailný popis sa nachádza v tabuľke pod článkom. Cena testovaného vozidla je 12 439 €.
Model: | ||
Technické údaje: | Emisná norma | Euro 5 |
Rázvor | 2 810 | |
Celková dĺžka | 4 363 | |
Šírka | 1 751 | |
Výška bez strešných líšt/vrátane strešných líšt | 1 809/1 847 | |
Objem nákladového priestoru (v m3) | 3,3 | |
Prevádzková hmotnosť | 1 189 | |
Najväčšia prípustná celková hmotnosť | 1 959 | |
Objem valcov (cm3) | 1 461 | |
Maximálny výkon (kW/k) | 66 /90 | |
– pri otáčkach (ot./min.) | 4 000 | |
Maximálny krútiaci moment (Nm) | 200 | |
– pri otáčkach (ot./min.) | 1 750 | |
Prevodovka / počet prevodových stupňov | Manuálna 5 st. | |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 162 | |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 13,9 | |
1000 m s pevným štartom (s) | – | |
Spotreba (l/100km) | ||
– mestský cyklus | 5,2 | |
– mimomestský cyklus | 4,1 | |
– kombinovaný cyklus | 4,5 | |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 | |
Emisie CO2 (g/km) | 140 | |
Euro NCAP (počet hviezdičiek) | Zatiaľ nebolo testované | |
Intervaly prehliadok | 20 000 km alebo 1 rok | |
Garancia | 100 000 km alebo 3 roky |
Výbava testovaného automobilu:
Model: | Dacia Dokker Van 1,5 dCi 66 kW/90 k | Cena bez opcií: | |||
9 790 € |
|||||
Farba: | Sivá ETOILE | ||||
Výbava: | |||||
Oceľové kolesá 15″ | Vonkajšie spätné zrkadlá v čiernej farbe | ||||
Bočné ochranné lišty čiernej farby | Predné nárazníky v čiernej farbe | ||||
Posuvné dvere na pravej strane | Asymetricky delené zadné dvere | ||||
ABS s elektronickým rozdeľovačom brzdných síl (EBV) a brzdovým asistentom (AFU) | Airbag vodiča | ||||
Airbag spolujazdca (vypínateľný) | Hydraulický posilňovač riadenia | ||||
Elektricky nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá | Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním | ||||
Elektrické ovládanie predných okien | Rezervné koleso | ||||
Plechová deliaca priehradka | Upevňovacie oká v podlahe | ||||
Doplnková výbava: | |||||
Bočné airbagy vpredu | 160 € | ||||
Palubný počítač | 50 € | ||||
Elektronický stabilizačný systém ESC s protipreklzovým systémom ASR a kontrolou nedotáčavosti CSV | 250 € | ||||
Pozdĺžne strešné lišty | 120 € | ||||
Nárazníky vo farbe karosérie | 30 € | ||||
Klimatizácia | 600 € | ||||
Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča | 60 € | ||||
Multimediálny systém Media Nav (navigácia*, Bluetooth handsfree na telefonovanie s funkciou audiostreaming, rádio 4 x 20 W s ovládaním
pod volantom a možnosťou prehrávania hudby z externých zdrojov, vstup USB, jack, iPod) |
380 € | ||||
Mapové pokrytie Európy | 119 € | ||||
Hmlové svetlomety | 120 € | ||||
Plastový kryt podlahy v nákladovom priestore + plastové kryty nákladového priestoru „štýl“ | 120 € | ||||
Zadný parkovací senzor | 200 € | ||||
Zrkadlá vo farbe karosérie | 10 € | ||||
Výškovo nastaviteľný volant | 60 € | ||||
Metalický lak | 370 € | ||||
Cena testovaného vozidla: 12 439 € (374 737,31 Sk) |