ŠKODA AUTO na tohtoročnom autosalóne v Ženeve (6. – 18. marca) nahliadne do automobilovej budúcnosti. Česká automobilka prvýkrát predstaví automobil, ktorý na pohon využíva CNG, benzín a elektrinu. Štúdia ŠKODA VISION X rozvíja dizajnový jazyk SUV modelov a zároveň predstavuje aj nové hybridné hnacie ústrojenstvo.
Mimoriadne ekologická koncepcia, kombinujúca spaľovací motor na stlačený zemný plyn, resp. benzín a elektromotor, sa vyznačuje spontánnym priebehom krivky výkonu, vyššou agilitou a nízkou úrovňou emisií – iba 89 g CO2 /km. ŠKODA VISION X môže vďaka inovatívnemu hnaciemu ústrojenstvu využívať podľa potreby pohon predných, zadných alebo všetkých kolies.
„V spoločnosti ŠKODA AUTO bežia prípravy a práce na vývoji mobility zajtrajška na plné obrátky,”
hovorí Christian Strube, člen predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO za oblasť technického vývoja.
„S hybridnou štúdiou ŠKODA VISION X dávame nahliadnuť do budúceho vývoja našej modelovej palety. Vozidlá s pohonom na CNG sú čisté a cenovo výhodné. A hybridný pohon predstavuje pre našich zákazníkov vstup do bezemisnej mobility,”
dodáva Strube.
Mimoriadne ekologická koncepcia hnacieho ústrojenstva v štúdii mestského crossoveru, lakovanej v odtieni FlexGreen, zaujme svojou kombináciou spaľovacieho motora na CNG (compressed natural gas – stlačený zemný plyn), resp. benzín a dvoch elektromotorov. Nová technika umožňuje vozidlu dosiahnuť mimoriadne nízke hodnoty emisií CO2 – 89 g / km.
Spaľovacím motorom je agregát 1,5 TSI G-TEC, štvorvalec, preplňovaný turbodúchadlom, vyvinutým špeciálne pre spaľovanie stlačeného zemného plynu, resp. benzínu. Pri prevádzke na CNG motor podáva maximálny výkon 96 kW (130 k) a maximálny krútiaci moment 250 Nm. Nádrže na CNG sa nachádzajú pod zadným sedadlom a za zadnou nápravou. Spaľovací motor roztáča kolesá prednej nápravy, kolesá zadnej nápravy poháňa elektromotor. Ten sa zapína len v prípade potreby – keď je potrebné aktivovať väčšiu silu pri rozjazde (boost-efekt) alebo zlepšiť trakciu napr. mimo spevnených ciest. Kapacita kompaktných akumulátorov pre elektromotor postačí na to, aby štúdia s čisto elektrickým pohonom prešla až dva kilometre.
VISION X je prvým automobilom značky ŠKODA s pohonom všetkých kolies, ktorý nemá kardanový hriadeľ. Výhody sú jasné: nižšia hmotnosť automaticky znamená nižšiu spotrebu. Elektromotor sa navyše zapája len vtedy, keď je to potrebné. Pohonnú jednotku na CNG podporujú dva elektromotory. Spaľovací motor spojený s remeňom, poháňaným štartovacím generátorom (RSG), a druhý elektromotor na zadnej náprave spoločne zaisťujú funkciu pohonu všetkých kolies. Energiu čerpá elektromotor zo 48 voltového ion-lítiového batériového palubného systému. Vďaka rekuperácii sa ion-lithiové batérie za jazdy dobíjajú: pri brzdení a tzv. plachtení premieňa VISION X kinetickú energiu na energiu elektrickú, ktorú ukladá do akumulátorov a neskôr využíva pri jazde. Maximálny krútiaci moment elektromotora 70 Nm je k dispozícii hneď od rozjazdu. Vďaka tomu je rozbiehanie spontánne a zrýchľovanie výrazne intenzívnejšie. Medzi výhody použitých akumulátorov patrí najmä nízka hmotnosť, vyššia kapacita a dostupná cena.
Štúdia jazdí podľa potreby s pohonom predných, zadných alebo všetkých kolies. Zadné kolesá na ceste prenášajú krútiaci moment 1000 Nm. Celkový dojazd na jedno natankovanie CNG / benzín predstavuje až 650 kilometrov.
Systémový výkon oboch pohonných jednotiek umožňuje vozidlu ŠKODA VISION X zrýchlenie z 0 na 100 km / h za 9,3 s, maximálna rýchlosť je 200 km/h.
Stratégia elektromobility
V globálnej rastovej stratégii spoločnosti ŠKODA AUTO zohráva elektromobilita kľúčovú úlohu. Elektrifikácia modelovej palety značky ŠKODA odštartuje už v roku 2019 uvedením modelu ŠKODA SUPERB s plug-in-hybridným pohonom. Popri tom bude ŠKODA AUTO v Mladej Boleslavi od roku 2019 vyrábať aj elektrické komponenty pre plug-in-hybridy ďalších značiek koncernu Volkswagen. Krátko na to bude nasledovať prvý úplne nový sériovo vyrábaný automobil značky ŠKODA s čisto elektrickým pohonom. Do roku 2025 značka svoju ponuku hybridných vozidiel a elektromobilov v rôznych segmentoch ešte výrazne rozšíri.