Dacia Lodgy bola poslednou, ktorú som z aktuálneho modelového radu ešte nemal vyskúšanú. Lákalo ma spoznať auto, veľkosťou atakujúce strednú triedu, zaradené medzi bežné automobily. Lodgy je na trhu od roku 2012. Jeho názov je viac než trefný. Dokonale vo mne evokuje veľký priestor. Realita to len potvrdzuje. Na dĺžku meria bez dvoch milimetrov 4,5 metra. Suverénne sa jedná o najdlhšiu Daciu. Pre porovnanie, Duster má dĺžku 4 315 mm a Logan MCV 4 473 mm.
Spoznávanie posledného neznámeho z rodiny Dacia bolo umocnené tým, že som Lodgy dostal v limitovanej edícií Celebration. Touto edíciou naprieč celým modelovým radom osobných vozidiel, sa automobilka Dacia rozhodla osláviť svoj obchodný úspech na európskom trhu. Okrem originálnej modrej metalickej farby Cosmos, kolesám z ľahkých zliatin, krytmi vonkajších spätných zrkadiel vo farbe Dark Metal sa vyznačujú aj špeciálnym čalúnením, tmavomodrými bezpečnostnými pásmi a navigáciou Media Nav vo verzii 2.0.
Pri prevzatí Lodgy na týždenný test, ukazoval palubný počítač len 900 km. Bolo ešte cítiť novotou. Dizajn nechám na zváženie každému zvlášť. Osobne sa mi páči, ako sa dizajnéri popasovali s nízko nákladovým modelom, ktorému napriek limitujúcim prvkom konštrukcie vtesnali identitu automobilky Dacia. Lodgy si rozhodne so žiadnym iným automobilom nezmýlite.
Motor a prevodovka
Lodgy som otestoval s najvýkonnejším motorom, aký sa doň montuje. Ide o turbodiesel 1,5 dCi s výkonom 79 kW/107 koní. Krútiaci moment 240 Nm je reálne dostupný okolo 1 800 otáčok. Akonáhle dostane motor patričný naftový prídel, ťahá jak divý až do 4 500 ot./min. Dá sa ísť až k hranici 5 000, je to však zbytočné. Motor si dokáže s relatívne ľahkou Daciou vážiacou 1 280 kg veľmi dobre poradiť.
Manuálna šesťstupňová prevodovka je presná, s mechanickým zacvaknutím prevodov. Radenie bolo radosťou. Asistent radenia prevodov dosť výstižne našepkáva grafikou na palubnej doske šípkou hore/dole vhodné stupne.
Pod 1 500 ot./min. cítiť, že motor nie je vo svojej koži. Od 1 500 sa pozvoľna nadychuje, no od 1 800 nastáva plný ťah až do 4 500 ot./min.
Pri 90 km/hod. na šiestom stupni si motor pokojne pradie 1 500 ot./min. V tomto prípade na udržiavanie rýchlosti otáčky postačujú, no pokiaľ by bolo potrebné okamžite zrýchľovať, treba jednoznačne podradiť minimálne do päťky, čím otáčky dosiahnu 1 800 ot./min. Pri rozbiehaní na 1 500 ot./min by motor viac trpel, než šiel za výkonom. Turbodúchadlo by mu rovnako nepomohlo, nakoľko motor dokáže dostatočne zásobiť prívalom tlaku až okolo 2 000 ot./min.
- Pri 130 km/hod. na šestke 2 200 ot./min.
- Pri 130 km/hod. na päťke 2 700 ot./min.
Spotreba
- Normálna spotreba po okreskách 90 km/hod za 5 litrov/100 km.
- 370 km po okreskách kombinovaná aj s pár km po diaľnici 5,2 litrov/100 km.
- Najnižšiu spotrebu počas testu 4,5 l/100 km so zapnutým ECO režimom som dosiahol umiernenou jazdou po okreskách.
- Jazda v meste po bratislavskom obchvate a občas preplnenými ulicami si vypýtala prijateľných 5,2 litrov/100 km.
- Na diaľnici pri 130 km/hod. 7,5 – 8,0 l/100 km pri dosť silnom vetre (vyššia stavba a horšia aerodynamika urobili svoje).
- Štandardne na diaľnici pri 130 km/hod. 5,7 l/100 km.
Podvozok
Jednoduchá vlečná náprava pozostávajúca z priečky, na ktorej sú privarené držiaky pružín, ma dokázala neustále prekvapovať svojim prístupom. Mäkko naladený podvozok si veľmi dobre vie poradiť s rozbitými cestami. Nadpriemerne dobre sedí v zákrutách. Tlmenie nerovností, dokonca i jám, je viac než komfortné. Žiadne rázy od podvozku, búchanie či trasenie.
Tlmiče krásne pohlcujú akékoľvek narušenie pohody na palube. Normálne som neveril, že Lodgy je tak pohodlné auto, no pritom v zákrutách sa zadná náprava neodlepuje. Veľkú zásluhu má na tom aj obrovský rázvor 2 810 mm. Napriek nemu auto netrpí krútením karosérie. Zrejme vďaka mäkšiemu podvozku. Vpredu pomaly aj zabudnete, že ste prešli nerovnosť, kým vám to opätovne pripomenie zadná náprava. Len pre porovnanie. Renault Grand Scénic, ktorý je minimálne dvakrát tak drahý, je síce o 75 mm dlhší, no rázvor má kratší o 40 mm.
Úžitková hmotnosť cez 600 kg isto poteší nejedného živnostníka počas týždňa a viacčlennú rodinu o víkendoch.
Napriek komfortnému nastaveniu tlmičov bolo auto príkladne pevné aj v prudkých prejazdoch zákrut a komplikovaných horizontoch. Ani raz som nepocítil, že zadná náprava vybočuje zo svojej dráhy. Auto necháva vodičovi veľký priestor na improvizáciu, avšak…
Počas cesty po Myjave som v jednej zo serpentín pocítil, ako elektronika zasiahla a rázne pribrzdila jedno z predných kolies. Nebolo to v situácií, ktorá by si to vyžadovala, no bezpečnostný dohľad zareagoval, čím sa snažil predvídať nedotáčavosť.
Systém som skúsil otestovať v bezpečných podmienkach ešte raz a pochopiť, kedy zasahuje. Lodgy som zobral na opustený kruhový objazd so širokými pruhmi a čakal, kedy zasiahne stabilizácia. Tá sa okamžite dostavila pri prudšom zalomení z rovinky do zákruty. Skúsil som, ako sa zachová pri deaktivácií stabilizácie. Aj počas svietenia výstražnej kontrolky na palubnej doske sa v neštandardnej situácií automaticky aktivovala a opätovne zasiahla pribrzdením predného kolesa.
Zážitky za volantom
- Perfektný výhľad do všetkých strán a celkovo vyšší posed.
- Reproduktory hrajú veľmi dobre.
- Lodgy má multimediálny systém s veľkou dotykovou navigáciou. Nechýbalo ani ovládanie pod volantom. Všetko fungovalo bez problémov, len grafika systému udivovala. Má vizáž pripomínajúcu starý operačný systém MS-DOS. Odtieň „okrová“ to však dostal na úplne inú úroveň. Občas som menu pre istotu obchádzal 🙂
- Dnešná doba priniesla do väčšiny automobilov miesto zapaľovača v 12V zásuvke len plastovú záslepku. Tú som našiel aj v BMW za zhruba 55 000 €. Na druhej strane zástupca automobilky s najlacnejšími vozidlami na trhu obsahuje plnohodnotný zapaľovač. Nie som fajčiar, a fajčenie v aute nepokladám za správne, osobne ho však niekedy používam na nahriatie starej diaľničnej známky na skle, pre jednoduchšie strhnutie. Ďalšie praktické miesto si našla 12V zásuvka aj v stredovom tuneli vzadu za ručnou brzdou.
- Nad palubnou doskou je praktická odklápacia schránka, schopná poňať aj väčšie predmety.
- Predné slnečné clony sú jasným dôkazom toho, ako v Dacii konštruktéri pristupujú k racionálnemu šetreniu nákladov. Po sklopení sú obe clony dizajnovo identické. Jediný rozdiel je v smere umiestnenia plastového výlisku so zrkadlom. Jednoduché, funkčné, lacné, no praktické riešenie nezaťažujúce rodinný rozpočet, v duchu filozofie Dacie.
- Predné svetlomety majú dostatočný dosah a jazda v noci nebola utrpením.
- Dva držiaky na nápoje sú pred radiacou pákou. V jednom z nich je odnímateľný popolník. Odkladací priestor na fľašu je aj za ručnou brzdou.
- Volant s mierne vypuklým stredom je potiahnutý kožou, rovnako aj hlavica radiacej páky.
- V Lodgy mi chýbala stredová lakťová opierka, ktorá by si svoje miesto isto v priestrannej kabíne našla.
- Predné sedadlá s vyhrievaním majú spínač priamo v bočniciach.
- Vo výbave bol tempomat, obmedzovač rýchlosti, ECO režim, vyhrievanie zadného okna, elektrické nastavenie spätných zrkadiel, deaktivácia zadného parkovacieho senzora. Ovládač sklonu svetiel sa nachádza úplne dolu pod palubnou doskou. Pripomína veko palivovej nádrže J
- Cenovka Dacie je badateľná najmä na dverových opierkach, v ktorých sú zapustené ovládače elektronických okien. V ich okolí je plast mäkký a prehýba sa. Lacný je aj bočný výduch z palubnej dosky na okno. Obyčajnú plastovú dieru spájajú dva tenké plastové slabo opracované pásiky. Opäť sa však nejedná o niečo, čo by bránilo funkčnosti. Na týchto miestach je azda najviac vidieť snahu konštruktérov osekať cenu tak, aby značka ponúkla zákazníkom všetko dôležité v lacnom praktickom balení. Aj napriek týmto detailom musím pochváliť kompaktnosť plastov. Nikde nič nevŕzgalo, nebúchalo a nerezonovalo.
- Parkovacie senzory umiestnené v zadnom nárazníku dokážu zvukovo upozorňovať na odstup od prekážky.
- Ako v každej Dacii je prítomná klapka na prepínanie vnútorného obehu vzduchu. Nečakajte žiadnu elektroniku, vystačíte si s manuálnym potiahnutím páčky.
- Sedák predných sedadiel je štandardne na moju postavu prikrátky. Zo skúseností som však vedel, že po pár kilometroch na to postupne zabudnem. Tak sa aj stalo. Ani po takmer 400 kilometrovej trase vedúcej cez myjavské kopanice, som nepociťoval žiadnu výraznú ujmu na komforte.
Batožinový priestor
Je mi sympatické, že z vnútornej strany má veko batožinového priestoru len plastové madlo na zabuchnutie, a okolo neho je priznaný plech. Toto som zmieňoval už v predošlom teste niektorej z Dacii, no ide o systémové riešenie naprieč celým modelovým radom. Aj takto sa dá jednoducho a bez problémov ušetriť. Kupodivu toto riešenie nemá negatívny dopad na odhlučnenie kabíny.
Na rozdiel od modelu Logan MCV, ktorého dvojica zadných dverí sa otvára do bokov, Lodgy dostal klasické veko vyklápateľné dohora. Za určitých okolností to môže byť menší problém pri tesnejšom parkovaní.
Základný objem batožinového priestoru je 207 litrov v sedem miestnom prevedení, 827 litrov v klasickom usporiadaní pre piatich a 2 617 litrov v dvoj miestnej konfigurácií. Či je to dosť? Zvonku omnoho väčší automobil Volkswagen Sharan, ktorý je cenovo zhruba trojnásobne drahší, má v rovnakom usporiadaní hodnoty nasledovné, 300, 885 a 2 430 litrov. Lodgy jednoducho nemá v oblasti priestoru vo svojej triede konkurenciu.
Poďme teraz na to najzaujímavejšie – tretiu radu sedadiel. Po prevzatí Lodgy na týždňový test som si ani nevšimol, že vo veľkom kufri vozím odmontovanú lavicu tretej rady, ktorá váži 57 kg. Visačky na jej zadnej stene s piktogramami ukazovali, ako má celá operácia s ukotvením prebiehať. Osadenie dvoch hákov a jednej poistky do podlahy je otázkou pár sekúnd, aj s následným zaistením poistiek. Potom už len stačí odaretovať sklopené operadlá a tretia rada je nachystaná pre ďalších dvoch pasažierov. Úprimne, doplnkové dve sedadlá v príplatkových výbavách niektorých automobiliek pokladám za núdzové miesta pre detskú posádku. Lodgy mi však dokázal, že keď sa píše „auto pre sedem osôb“, myslí tým naozaj dospelých.
Nastupovanie do tretej rady sa dá z oboch strán druhej rady jednoduchým odklopením operadla, súčasne s vyklopením sedáku, čím je umožnené komfortné nastupovanie aj vystupovanie. Dokonca aj koberčeky sú takémuto nastupovaniu prispôsobené, preto nehrozí zašpinenie dna kufra. Sedenie je, (až mi je čudné, že to idem napísať ) komfortné. Pri mojej výške 185 cm som nemal najmenší problém s miestom nad hlavou, pri kolenách či na podlahe.
Dokonca ani hlavová opierka nie je na parádu a dobre slúži bez toho, aby som mal pri tom kontakt so strechou. Aj nohy som si mohol mierne roztiahnuť do strán. Paradoxne to, čo mi na predných sedadlách vadí, ich krátky sedák, sa nepotvrdilo na tretej lavici. Žiadne nízke sedenie s kolenami na brade sa nekoná. Bez problémov si viem predstaviť cestu z Bratislavy do Košíc a ešte by som si ju aj užíval. Nechýba ani odkladacie miesto, držiak na pohár či lakťové opierky v bočniciach nad blatníkmi.
Aby zadní cestujúci neboli ukrátení, bočné okná sa dajú vyklopiť. Navinutý bezpečnostný pás je prikotvený k stropu magnetom. Nehrozí tak jeho samovoľné poletovanie, či bránenie vodičovi vo výhľade. Pokiaľ nie je potrebné miesto pre šiesteho a siedmeho cestujúceho, jednoducho sa zložia a zaprú o zadnú radu. Pokiaľ je potrebné miesto a zloženie aj druhej rady sedadiel, opätovne sa jednoduchým popruhom zložené sedadlá z oboch rád k sebe zomknú.
Záver
Lodgy ma vážne prekvapil hneď v niekoľkých smeroch. Ide o praktické rodinné auto, ktorého úžitkové vlastnosti nájdu uplatnenie u nejedného živnostníka, košatej rodiny, či taxikára. Jeho obrovskou výhodou je priestor v každom smere. V spojení s najvýkonnejším dieselovým motorom ide o veľmi svižné a pohotové vozidlo. Podvozok toho zvládne s prihliadnutím na kategóriu vozidla viac než dosť. V špeciálnej limitovanej verzii Celebration sa jedná o zaujímavý kúsok pre tých, ktorí by sa radi odlíšili od ostatných.
Na Lodgy budem spomínať v dobrom. Celkovo som počas týždňa s Lodgy najazdil 872 km. Bolo pre mňa cťou spoznať auto, ktoré sa na nič nehrá, a jeho poslaním je nesebecky rozdávať radosť všetkým členom na palube, bez rozdielu, v ktorej rade sedia.
- Verzia bez príplatkov 14 890 €
- Testované auto s príplatkovou výbavou 15 269 €