Nový Ford Focus na redukčnej diéte

25. februára 2014
Komentáre vypnuté

Nový Ford Focus ako najpredávanejšia značka vozidla na svete posilňuje svoju pozíciu pomocou odvážnejšieho, emotívnejšieho dizajnu exteriéru, kvalitného spracovania, intuitívneho nového interiéru, ako aj množstva nových technológií na zjednodušenie života a významné zníženie spotreby paliva.

Nový Ford Focus, ktorého športový charakter a jazdné vlastnosti zdôrazňuje nápadná horizontálna mriežka chladiča, interiér v štýle kokpitu a páčky na radenie pod volantom, absolvuje svoj debut dnes na podujatí Mobile World Congress v Barcelone a na budúci týždeň sa predstaví na ženevskom autosalóne. Nový Focus sa do predaja dostane v druhej polovici roka 2014. Európsku premiéru bude mať tiež systém SYNC 2, pokročilý komunikačný systém od spoločnosti Ford, a rovnako aj nový 1,5-litrový zážihový motor EcoBoost a vznetový motor TDCi s rovnakým objemom.

„Neuspokojili sme sa s pozíciou jednotky, chceli sme na ľudí zapôsobiť úžasnou novou verziou Focusu,“

povedal Stephen Odell, prezident spoločnosti Ford pre Európu, Stredný východ a Afriku.

„V novom Focuse sa snúbi moderný dizajn, vyspelé technológie a špičková spotreba paliva s pôžitkom z jazdy, pre ktorý je Focus právom uznávaný.“

NewFordFocus-5door-05

Spoločnosť Ford po prvýkrát uviedla model Focus na trh v roku 1998 a odvtedy na celom svete predala viac než 12 miliónov kusov tohto vozidla, vrátane 6,9 milióna v Európe. Na základe analýzy údajov o registráciách nových vozidiel od spoločnosti Polk za prvých deväť mesiacov roka 2013 je súčasná generácia modelu Focus najpredávanejšou značkou vozidla na svete. Spoločnosť Ford odhaduje, že na celom svete sa v roku 2013 predalo 1,1 milióna kusov modelu Focus, z toho viac ako 300 000 vozidiel v Číne, vďaka čomu sa tento model stal najpredávanejším osobným vozidlom na najrýchlejšie rastúcom trhu s novými vozidlami na svete.

Dômyselný dizajn

Spoločnosť Ford navrhla dômyselnejší a modernejší Focus s novým dizajnom, v ktorom sa odráža globálny dizajnový jazyk One Ford použitý aj na novom Mondeu a Fieste.

Nový Focus je nižší a širší, má novú kapotu, prednú masku aj mriežku chladiča. K dispozícii sú ďalšie nové farby – modrá Deep Impact Blue a modrá Glace Blue. Kapota má dynamický tvar od predného stĺpika k rohom hornej časti obráteného lichobežníka mriežky chladiča, ktorý jej dodáva silný a hrdý vzhľad.

NewFordFocus_07

Predné svetlomety sú štíhlejšie a vyznačujú sa ostrejšími hranami. Pravouhlejšie a viac natiahnuté hmlové svetlá dodávajú prednej časti odvážnejší výzor. Jemné chrómové prvky zasa vozidlu prepožičiavajú punc elegancie. Aj zadná časť vozidla je elegantnejšia – možno tu nájsť nové usporiadanie obloženia a dverí batožinového priestoru, ako aj užšie koncové svetlá.

„Našou víziou bolo navrhnúť Focus s väčšími emóciami,“

povedal Martin Smith, výkonný riaditeľ pre dizajn spoločnosti Ford of Europe.

„Nový Focus pôsobí výraznejším a športovejším dojmom, s jemnejšími krivkami karosérie. Vyžaruje z neho jasný prísľub výnimočného zážitku z jazdy.“

Pri návrhu interiéru nového Focusu zohľadnila spoločnosť Ford spätnú väzbu od svojich zákazníkov a vytvorila palubnú dosku s intuitívnejším rozložením, doplnenú volantom a stredovou konzolou s menším počtom ovládacích prvkov a tlačidiel. Nové čierne saténové čalúnenie a chrómované prvky vytvárajú interiér s dokonalejším, modernejším vzhľadom a logickejším a intuitívnejším usporiadaním jednotlivých funkcií.

Nová stredová konzola s odkladacím priestorom ponúka väčší priestor a novú posuvnú integrovanú lakťovú opierku. Do novej nastaviteľnej konzoly možno vložiť rôzne typy fliaš a pohárov, pričom naraz pojme litrovú fľašu na vodu aj 0,4-litrový pohár. Zákazníci nového Focusu si navyše užijú aj tichšiu jazdu. Podieľajú sa na nej hrubšie koberce, hrubšie bočné okná a lepšie odhlučnenie motorového priestoru.

„Zareagovali sme na jednoznačné želanie zákazníka, ktorý požaduje väčšiu jednoduchosť vo vnútri vozidla. Vytvorili sme jasnejšie vizuálne prepojenie medzi kľúčovými komponentmi a výrazne sme zredukovali počet tlačidiel v kabíne,“

dodal Smith.

Dotykový displej a systém SYNC 2

Nový Focus bude prvým európskym vozidlom so systémom SYNC 2. Ide o pokročilý komunikačný systém od spoločnosti Ford, ktorého súčasťou je farebný dotykový displej s vysokým rozlíšením a uhlopriečkou 8 palcov. Zabezpečuje pokročilé hlasové ovládanie pre ľahší prístup k hudbe, navigácii, klimatizácii a funkciám kompatibilných mobilných telefónov.

NewFordFocus-5door-06

Navigačný systém taktiež po prvýkrát v Európe ponúkne režim rozdelenej obrazovky s podrobnými informáciami o križovatkách, ohlasovanie názvov ulíc, 3D zobrazenie diaľničných križovatiek a orientačných bodov, ako aj cestovného sprievodcu Michelin a Michelin Green. Systém SYNC 2 umožňuje vodičovi zadávať jednoduchšie „jednorazové“ navigačné ciele, a zároveň môže systém požiadať o „prehranie“ požadovaného interpreta. Jednoduchým stlačením tlačidla hlasového ovládania a vyslovením povelu „Som hladný“ dokonca zobrazíte zoznam miestnych reštaurácií s možnosťou následného navádzania.

Pokrokové technológie pre jazdu

Vďaka lepším jazdným vlastnostiam a riadeniu sa pôžitok z jazdy, pre ktorý je Ford Focus uznávaný, posúva pri novom modeli ešte o úroveň vyššie. Konštruktéri spoločnosti Ford vytvorili vozidlo s pevnejším, citlivejším riadením a väčším prepojením s vozovkou. Zvýšili tuhosť konštrukcie v prednej časti, prepracovali geometriu zavesenia kolies, zvýšili bočnú tuhosť silentblokov „riadenia“ na zavesení, vyladili charakteristiky tlmičov a zaviedli nový elektronický stabilizačný systém. Elektrický posilňovač riadenia bol taktiež prepracovaný, aby vodič ešte viac cítil spojenie s cestou.

NewFordFocus-interior-01

Nový Focus je prvým modelom značky Ford, ktorý ponúkne funkciu kolmého parkovania – novú technológiu automatického parkovania, ktorá pomôže vodičom zacúvať na parkovacie miesto po boku iných vozidiel.

V aktuálnej generácii modelu Focus sa predstavil asistent pozdĺžneho parkovania Active Park Assist. Funkcia využíva ultrazvukové senzory, ktoré po stlačení tlačidla začnú vyhľadávať parkovacie miesto. Systém riadi vozidlo, zatiaľ čo vodič ovláda plynový a brzdový pedál. Pridaním dvoch ďalších senzorov do zadnej časti získal nový Focus funkciu kolmého parkovania, ktorá funguje rovnakým spôsobom.

Tieto dodatočné senzory taktiež umožnili spoločnosti Ford po prvýkrát ponúknuť v Európe technológie, ktoré pomáhajú vodičom pri vychádzaní z parkovacích miest:

  • Systém upozornenia na križujúce vozidlá Cross Traffic Alert varuje vodiča pri cúvaní z parkovacieho priestoru pred vozidlami, ktoré môžu o chvíľu križovať jeho dráhu. Systém využíva radar s dosahom až 40 metrov a ak zaznamená blížiace sa vozidlo, vydá tri jasné varovné signály.
  • Asistent pri vychádzaní z parkovacieho miesta Park-Out Assist pomáha vodičovi pri vychádzaní z pozdĺžneho parkovacieho miesta. Vodič najprv zvolí ľavú alebo pravú stranu a systém začne ovládať riadenie. Vodič ovláda plynový a brzdový pedál.

Spoločnosť Ford okrem toho zdokonalila aj svoj populárny systém na predchádzanie nárazom pri nízkej rýchlosti Active City Stop, ktorý vopred vytvorí tlak v brzdovom systéme a – ak vodič stále nereaguje – zníži krútiaci moment motora a automaticky začne brzdiť, aby sa zmiernili dôsledky kolízie. Systém bol vylepšený a teraz pracuje až do rýchlosti 50 km/h. Pre porovnanie spomeňme, že aktuálna verzia systému funguje do rýchlosti 30 km/h.

NewFordFocus-wagon-04

Spoločnosť Ford prináša do Európy aj systém Pre-Collision Assist, ktorý funguje podobným spôsobom ako systém aktívneho brzdenia Active City Stop, ale s oveľa väčším dosahom pri zaznamenávaní vozidiel. Vodič tak získa podporu aj pri vyšších rýchlostiach, napr. na diaľnici. Systém najprv vydá varovanie a v prípade potreby začne brzdiť.

Súčasná technológia adaptívneho tempomatu umožňuje vodičovi udržiavať nastavenú vzdialenosť od vozidla vpredu, dokonca aj v prípade, ak vozidlo jazdí pomalšie, než je nastavená rýchlosť. Spoločnosť Ford teraz do Európy po prvýkrát prináša nový systém upozornenia na dodržiavanie vzdialenosti Distance Alert and Indication, ktorý funguje v prípade, ak nie je aktívny adaptívny tempomat. Tento systém umožňuje vodičovi nastaviť požadovanú vzdialenosť, ktorú chce udržiavať od vozidla vpredu. Ak sa vodič priblíži na kratšiu vzdialenosť, systém vydá trojstupňové varovanie na displeji na prístrojovej doske – najprv sa rozsvieti sivá kontrolka, následne žltá a červená, a nakoniec zaznie výstražný zvukový signál.

NewFordFocus-wagon-05

Súčasťou výbavy bude po prvýkrát aj technológia Ford MyKey. Systém MyKey umožňuje majiteľovi naprogramovať kľúč, ktorý je zvyčajne určený pre mladšieho vodiča, a obmedziť tak maximálnu rýchlosť, maximálnu hlasitosť audiosystému, prípadne úplne zamedziť spustenie motora, ak sa vodič a cestujúci nepripútajú bezpečnostnými pásmi. Systém môže zabrániť vodičovi deaktivovať bezpečnostné technológie, ako napríklad elektronický stabilizačný systém a systém aktívneho brzdenia Active City Stop, ktorý dokáže zmierniť alebo úplne zabrániť kolíziám pri nízkej rýchlosti.

Dokonale osvetlená cesta

Vylepšený systém adaptívneho predného osvetlenia dokáže upraviť geometriu lúčov nových bi-xenónových svetlometov, aby čo najlepšie osvetľovali vozovku podľa aktuálnej situácie. Systém vyhodnocuje svetelné podmienky v okolí vozidla aj objekty na ceste vpredu a následne upravuje sklon lúča svetlometov a ich intenzitu na niektoré zo siedmich nastavení. Zohľadňuje pri tom rýchlosť vozidla, uhol natočenia volantu a vzdialenosť od objektu pred vozidlom.

Pri jazde vysokou rýchlosťou, napríklad na diaľnici, sa svetlomety zdvihnú nahor, aby vytvorili dlhší a priamejší lúč osvetľujúci väčšiu časť cesty vpredu. V mestách, kde sa jazdí nižšou rýchlosťou a pouličné osvetlenie je intenzívnejšie, sa lúč nasmeruje nadol a intenzívnejšie osvetlí cestu bezprostredne pred vozidlom. Pri zatáčaní pri nižších rýchlostiach systém zasa nasmeruje lúč smerom ku krajinici, aby osvetlil prípadných cyklistov a chodcov. Systém okrem toho uľahčuje vodičom aj prejazd zákrutou vo vyššej rýchlosti tým, že svetlo nasmeruje ďalej do zákruty.

Nový Focus bude aj naďalej ponúkať doposiaľ zavedené inovatívne funkcie, ktoré vodiči oceňujú a spoliehajú sa na ne. Ide napríklad o chránič hrán dverí, ktorý vytvára štít proti náhodnému poškodeniu. Ihneď po otvorení dverí vysunie ochranný kryt, ktorý zakryje hrany dverí.

„Nový Focus ponúka celý rad nových a špičkových funkcií a technológií. Táto najnovšia generácia vozidla je však zároveň kultivovaná aj menej komplikovaná,“

povedal Sherif Marakby, riaditeľ pre vývoj vozidiel spoločnosti Ford of Europe.

„Vďaka dokonale prepracovanému dizajnu získal Focus nový, svieži a moderný štýl zvonka aj zvnútra. Dušou Focusu je však pocit potešenia z jazdy, ktorý sme zachovali, ba dokonca vylepšili“.

Úsporné nové motory

Nový Focus dosahuje vďaka novým pohonným jednotkám výrazne nižšiu spotrebu paliva ako súčasný model. Vznetový model, ktorý podstúpil najväčšiu modernizáciu, má spotrebu paliva nižšiu o 19 percent, pri zážihovom modeli je spotreba nižšia o 17 percent.

Nový Focus bude prvým vozidlom v Európe, ktoré sa bude predávať s úsporným novým 1,5-litrový zážihovým motorom EcoBoost (110 kW/150 k a 132 kW/180 k) a taktiež s novým 1,5-litrovým vznetovým motorom TDCi (70 kW/95 k a 88 kW/120 k). Focus sa aj naďalej bude predávať s 1,0-litrovým zážihovým motorom EcoBoost (74 kW/100 k a 92 kW/125 k). Pre tento motor, ktorý získal titul Medzinárodný motor roka 2012 a 2013, sa v minulom roku rozhodla tretina zákazníkov. Spoločnosť Ford taktiež uvedie novú verziu 1,0-litrového motora EcoBoost s emisiami CO2 na úrovni 99 g/km, ktorý je prvým nehybridným rodinným vozidlom so zážihovým motorom v Európe s emisiami CO2 nižšími než 100 g/km.

Model s 1,5-litrovým vznetovým motorom s výkonom 88 kW/120 k a automatickou prevodovkou PowerShift sa predstaví na budúci rok a v porovnaní so súčasnou generáciou modelu Focus s ekvivalentnou pohonnou jednotkou bude o 19 percent úspornejší. Nový Focus vybavený automatickou prevodovkou a oceneným 1,0-litrovým motorom EcoBoost, ktorý sa taktiež predstaví na budúci rok, bude o 17 percent úspornejší než motor s ekvivalentným výkonom, ktorý nahradí. Vznetový motor TDCi s objemom 2,0 litra a výkonom 110 kW/150 k v kombinácii s manuálnou prevodovkou bude o 14 percent úspornejší (o 13 percent s automatickou prevodovkou).

„Nafta alebo benzín – v novom Focuse sa objavia motory s presvedčivou kombináciou výrazne nižšej spotreby paliva a vysokého výkonu. K dispozícii bude aj Focus Electric, naša elektrifikovaná verzia s nulovými emisiami,“

povedal Joe Bakaj, viceprezident vývoja produktov spoločnosti Ford of Europe.

„Nový 1,5-litrový zážihový motor EcoBoost bude priamo využívať výhody technológií, ktoré zaviedol 1,0-litrový motor EcoBoost, vrátane úplne novej konštrukcie hlavy valcov s vylepšeným chladením a integrovaného zberného výfukového potrubia, čo prispeje k najvyššiemu možnému výkonu a úspore paliva. Spomedzi ďalších vylepšení môžeme spomenúť zníženie hmotnosti a trenia vnútorných komponentov aj doplnkových prvkov, vďaka čomu bude motor úspornejší, kultivovanejší a živší.“

Nový Focus bude taktiež prvým európskym vozidlom značky Ford s páčkami na radenie pod volantom, pomocou ktorých bude možné meniť prevodové stupne a súčasne držať volant. Páčky na radenie budú súčasťou voliteľnej výbavy pre modely so všetkými automatickými a PowerShift prevodovkami – pre vznetové aj zážihové motory.

S cieľom uspokojiť rastúci dopyt zákazníkov po modeli Focus, ktorý sa predáva vo viac ako 140 krajinách, sa spoločnosť Ford rozhodla zvýšiť globálny objem výroby a toto vozidlo vyrábať v ôsmich závodoch na štyroch kontinentoch. Závody v Nemecku, USA, Rusku, Číne, Thajsku, Vietname, Taiwane a Argentíne majú spoločnú výrobnú kapacitu viac ako 1,5 milióna vozidiel Focus ročne, čo znamená, že každú minútu sa vyrobia viac ako dve vozidlá. V Európe zíde z linky nový Focus každých 90 sekúnd.

Rad pohonných jednotiek pre nový Ford Focus

 

OBJEM VÝKON PREVODOVKA
1,0 l EcoBoost,   zážihový 74 kW/100 k päťstupňová manuálna
1,0 l EcoBoost,   zážihový 92 kW/125 k šesťstupňová manuálna
1,0 l EcoBoost,   zážihový 92 kW/125 k šesťstupňová automatická (2015)
1,5 l EcoBoost,   zážihový 110 kW/150 k šesťstupňová manuálna
1,5 l EcoBoost,   zážihový 110 kW/150 k šesťstupňová automatická (2015)
1,5 l EcoBoost,   zážihový 132 kW/180 k šesťstupňová manuálna
1,5 l EcoBoost,   zážihový 132 kW/180 k šesťstupňová automatická (2015)
1,6 l Ti-VCT,   zážihový 43 kW/85 k päťstupňová manuálna
1,6 l Ti-VCT,   zážihový 77 kW/105 k päťstupňová manuálna
1,6 l Ti-VCT,   zážihový 92 kW/125 k päťstupňová manuálna
1,6 l Ti-VCT,   zážihový 92 kW/125 k šesťstupňová automatická PowerShift
1,5 l TDCi, vznetový 70 kW/95 k šesťstupňová manuálna
1,5 l TDCi, vznetový 88 kW/120 k šesťstupňová manuálna
1,5 l ECOnetic,   vznetový 77 kW/105 k šesťstupňová manuálna
1,5 l TDCi, vznetový 88 kW/120 k šesťstupňová automatická PowerShift (2015)
1,6 l TDCi, vznetový 70 kW/95 k šesťstupňová manuálna
1,6 l TDCi, vznetový 85 kW/115 k šesťstupňová manuálna
2,0 l TDCi, vznetový 110 kW/150 k šesťstupňová manuálna
2,0 l TDCi, vznetový 110 kW/150 k šesťstupňová automatická PowerShift