Test: Renault Kangoo 1,5 dCi 66 kW – život vo výkladnej skrini

18. februára 2014
Komentáre vypnuté

Sú určité tipy automobilov, nad ktorých existenciou som donedávna len krútil hlavou. Do tejto kategórie spadá aj malá dodávka v civile menom Renault Kangoo.  V prípade úžitkovej verzie  mi je marketingový okruh  zákazníkov jasný,  a po nedávnom  teste vydareného užitkáča Dacia Dokker Van, ma koncepcia presvedčila.

Tento krát som však zasadol do približne rovnako proporčne šitého automobilu, avšak namiesto deliacej prepážky a plechového nákladného priestoru,  sa ocitám v spoločnosti piatich sedadiel. Priznám sa, presne táto koncepcia mi bola až do momentu prevzatia päťmiestneho Kangoo nejasná.

Zoznámenie

Okrem toho, že Kangoo čelí svojim odvekým rivalom v rozdvojenom segmente úžitkovo-civilných automobilov (Citroën Berlingo, Ford Connect, Fiat Doblo, Opel Combo či Peugeot Bipper), jedného má  aj vo vlastných radoch, je ním Dacia Dokker, ktorá ho rozmerovo mierne prevyšuje.

Renault Kangoo 1.5 dCi 66 kW

Renault Kangoo má napriek svojmu poslaniu, byť v prvom rade dodávkou aj niečo navyše. Dizajn sa  z každého uhlu pohľadu snaží vymykať tuctovosti a jednotvárnosti. Jeho oblé tvary, prítomné aj v tvarovaní okien pripomínajúce akvarko, z neho robia zábavné autíčko, ktorého zjav musí vyčariť úsmev nejednému účastníkovi cestnej premávky. Najmä predná časť vo mne evokovala snaživú veveričku.

Elegantný hnedý metalický lak Moka za 460 € to len umocňoval.

Predné dvere majú veľký uhol otvorenia, čo umožňuje ľahké nastupovanie. Posed za volantom je  mierne vyšší než u bežného osobného auta. Kožený volant (40€) s menším priemerom a veľmi dobrým tvarovaním sa dá nastaviť len výškovo. Sedadlo s mäkkou výplňou a dobrým tvarovaním nemá nastavenie bedrovej opierky, no dá sa pohrať s výškou.

Renault Kangoo 1.5 dCi 66 kW

Hneď po zasadnutí mi udrelo do očí obrovské predné okno tiahnuce sa do výšky. Mal som pocit, že je takmer kolmé k palubnej doske, nakoniec ma o jeho miernom klenutí presvedčil pohľad na „A“ stĺpiky, ktoré uspokojivo nezahnali myšlienku na zvýšený odpor vzduchu počas jazdy, ktorej nahráva aj masívna predná maska, vysoko zdvihnutá k prednej kapote. Preto aj napriek veľmi dobrým skúsenostiam so spotrebou motora 1,5 dCi 66 kW, bola žravosť malej dodávky pre mňa veľkým otáznikom.

Kombinácia klasických predných dverí s bočnými posuvnými je veľmi návyková. Výhody odsúvania sú nesporné, a autu navyše dodávajú nevšedný dizajn. Kangoo nimi bolo vybavené po oboch stranách. Na konci lišty sú dorazy, do ktorých zapadne koliesko a zaaretuje tak ich pohyb.

Renault Kangoo 1.5 dCi 66 kW

Pre prekonanie odporu drážky však nestačí potiahnuť vonkajšiu kľučku, ale je nutné uchopiť vnútorné držadlo určené pre cestujúcich, a ráznym švihom v kombinácií s rýchlym vytiahnutím ruky ich zabuchnúť. Všeobecne všetky plastové kľučky na dverách Kangoo na mňa nespravili veľký dojem. Ich plastové vyhotovenie s výraznou vôľou nepôsobí pevne.

Renault Kangoo 1.5 dCi 66kW

Zadná rada sedadiel je dostatočne priestranná vo všetkých smeroch. Podlaha je riešená bez stredového tunela, čo prispieva k príjemnému uloženiu nôh aj pasažiera sediaceho v strede. V oboch posuvných dverách je možnosť otvorenia vetračky jednoduchým odklopením západky. Jedinú poznámku mám k chýbajúcim opierkam rúk v plastových výplniach dverí. Určitou náhradou môžu byť dostatočne široké okenné rámy. V prednej časti je okrem dverných opierok aj lakťová v strede, pod ktorou je veľká odkladacia schránka.

Jazda

Pár kilometrov po bratislavských cestách mi stačilo k tomu, aby som začal chápať dôvody pre kúpu civilnej dodávky. Okrem už spomenutého zvýšeného posedu za volantom, som zostal veľmi milo prekvapený nastavením podvozka. Filtrovanie jám a nerovností bolo cítiť, no inak než v osobnom aute.

Renault Kangoo 1.5 dCi 66 kW

Dodávka jednoducho svojimi masívnymi ramenami a stabilizátormi dôsledne prenášala nerovnosti do tlmičov, ktoré si to nechali len pre seba, a karosériu o tom nemali potrebu informovať. Pneumatiky obuté do 16 palcových zliatinových diskov Eqeus za 480 €, zdarne dotvárali dizajnovú líniu Kangoo. Šírka auta 1 829 mm s rázvorom 2 697 mm a hmotnosťou 1 395 kg, dávajú Kangoo veľmi dobrú stabilitu v zákrutách aj pri väčších rýchlostiach. Bolo to milým prekvapením, pretože som čakal pravý opak. Vysoké ťažisko dodávky v kombinácií s jednoduchou zadnou nápravou, predznamenávalo skôr hudobný metronóm. Samozrejme to nie je žiaden pretekár s pritvrdeným podvozkom, pri vyššej rýchlosti má tendenciu k miernej nedotáčavosti, dokáže však podržať, a jeho podvozok je mierumilovne predvídateľný.

 Renault Kangoo 1.5 dCi 66kW

Brzdové kotúče aj na zadnej náprave prispievajú k presnému dávkovaniu brzdného účinku.

Pár kilometrov mi trvalo, než som si zvykol na výhľad cez zadné asymetricky delené dvere, prostredníctvom spätného zrkadla. Neskôr to však už nepredstavovalo problém. Nechýbal ani zadný stierač.

Cestovať s ním bolo zábavné a veľmi príjemné. Ku komfortu prispievali predné elektricky otvárané okná s automatickým sťahovaním len pre vodiča, elektrické spätné zrkadlá s vyhrievaním, ukazovateľ vonkajšej teploty, palubný počítač, manuálna klimatizácia, autorádio s Bluetooth, MP3 a vstupom AUX. Ovládanie pod volantom v štýle kruhového UFO bolo rýchle a presné. Zvuk reproduktorov nebol najlepší, radí ho k priemeru.

Renault Kangoo 1.5 dCi 66 kW

Ručná brzda dostala zaujímavý dizajn pripomínajúci páku v kokpite lietadla, určenú na regulovanie výkonu motorov. Za každým po jej uchopení som mal pocit, že sedím skôr v pilotnej kabíne, než v dodávke. K veľmi dobrej ovládateľnosti prispela ergonómia nie len brzdy, ale všetkých ostatných vnútorných ovládačov, vrátane príplatkového zadného parkovacieho asistenta za 240 €, ktorý o blížiacej sa prekážke informoval výlučne zvukovou signalizáciou.

Motor

Deväťdesiat koňový motor 1,5 dCi 66kW, plniaci normu Euro 5, rovnaký ako v testovanej Dacii Logan MCV, bol dobrým spoločníkom na cestách aj v prípade Kangoo. Kultivovaný zvukový prejav bez vibrácií prenášaných do interiéru, v spojení s presnou päťstupňovou manuálnou prevodovkou, veľmi dobre umiestnenou k ruke na vyvýšenom ostrovčeku dodávajú auto príjemnú atmosféru nie len pre vodiča. V meste, na okreske ani na diaľnici som nemal pocit nedostatku výkonu. Pri 1 500 ot./min je motor vo svojom optimálnom stave, pripravený zo seba vydať porciu 200 Nm pri 1 750 ot,/min.

Renault Kangoo 1.5 dCi 66 kW

Pri každom podradení bolo jednoznačne cítiť, ako turbo na zlomok sekundy chytilo dych a výkon podskočil, až následne začali otáčky klesať a motor klasicky brzdiť. Treba si na to zvyknúť.

Spotreba

Zaujímavá príhoda sa mi stala s Kangoo počas státia na parkovisku. Zrazu som počul melodické tóny írskej píšťalky, síriace sa v interiéri. Hudba bola taká presvedčivá a melodická, že som sa obzrel po rádiu, či nie je zapnuté. Nebolo, to len vietor sa pohrával s aerodynamikou karosérie.  Ako  si nakoniec Renault dokázal poradiť s narastajúcim tlakom vzduchu na diaľnici z pohľadu víru v šesťdesiat litrovej nádrži?

 Renault Kangoo 1.5 dCi 66kW

Spotreba v meste bola okolo 5,0 l/100 km.

  • 350 km po rakúskych okreskách  – 4,6 l/100 km aj pri zapnutom ECO režime

Pri veľmi silnom protivetre:

  • Diaľnica 110 km/hod 5,5 l pri 2 500 ot./min.
  • Diaľnica 118 km/hod 6,4 l pri 2 750 ot./min.
  • Diaľnica 120 km/hod 7,2 l pri 2 800 ot./min.
  • Diaľnica 130 km/hod 7,7 l pri 3 000 ot./min.

Pri ceste späť a slabom vetre

  • Diaľnica Žilina – Bratislava 130 km/hod 7,2 l pri 3 000 ot./min.
  • Diaľnica Žilina – Bratislava 110 km/hod 5,6 l pri 2 500 ot./min.

Renault Kangoo 1.5 dCi 66 kW

K dispozícií je aj systém „Eco“, Ktorého aktivovanie pomocou tlačidla pred radiacou pákou, zmení charakteristiku riadiacej jednotky motora. Tá  reaguje na povely plynového pedála s veľkou dávkou rozvážnosti. Zmenu režimu najviac vidno počas jazdy v meste, kde je úspora paliva o pár deci badateľná.

Na Kangoo som počas týždňa najazdil 917 km, a celkovo bolo na tachometri  9 734 km. Ide tak stále o motor v zábehu a jazdu v zime, preto spotreba má ešte nádej na zníženie, aj keď hodnôt, akých motor nadobudol v Dacii MCV pre vyššiu stavbu karosérie, Kangoo zrejme nedosiahne.

Asistencia

Asistent rozjazdu v kopci, protipreklzový systém ASR s kontrolou nedotáčavosti, stabilizačný systém ESP a systém kontroly priľnavosti Extended Grip s prepínaním pod volantom, sú za príplatok 400 €.

Renault Kangoo 1.5 dCi 66 kW

Systém Extended Grip je zaujímavý tým, že dokáže prispôsobiť trakciu prednej nápravy vonkajším podmienkam ako piesok, blato, sneh a zlepšiť tak adhéziu pneumatík. Systém som skúsil v dedinke Skalité, kde sa nachádzal na neodhrnutých bočných uliciach utlačený sneh s miestami blata a kaluží vody. Rozdiel medzi vypnutým a zapnutým systémom som príliš nespozoroval, v každom prípade však Kangoo išlo požadovaným smerom bez prešmykovania, či vybočovania zadnej nápravy.

Batožinový priestor

Ten je jedným z hlavných argumentov pre väčšinu ľudí, ktorí snívajú o rodinnej dodávke. Okrem dostatočne vysokého a hlbokého batožinového priestoru (660 litrov), s možnosťou sklopenia zadných sedadiel prakticky do jednej roviny s prekrytím škár plastovým výliskom, ktorý sa automaticky zatiahne, sú pod stropom v prednej aj zadnej rade odkladacie police.

Renault Kangoo 1.5 dCi 66 kW

Tá zadná má dokonca samostatne oddelené schránky na drobnosti. Veľmi sa mi páčil premyslený mechanizmus strešných líšt. Tie obsahujú jednoducho vyberateľné hliníkové nosníky, ktorých odklopením a priečnym zacvaknutím, vznikne možnosť okamžitého uloženia batožiny do hmotnosti 40 kg na strechu Kangoo. Perfektné riešenie, ktoré je maximálne praktické.

Renault Kangoo 1.5 dCi 66 kW

Zadné asymetricky delené dvojkrídlové dvere sa vedia roztvoriť po stlačení poistky až do uhlu 180 stupňov, a podobne ako Dacia Dokker, má veľmi krátky nárazník pre zabezpečenie dobrej prístupnosti k vozidlu vysokozdvižným vozíkom.

Záver

Kangoo mi pomohol pochopiť existenciu svojho  druhu, za čo som mu vďačný. Je veľkolepo priestranný, schopný žehliť nekvalitné cesty s dobrou stabilitou a ovládateľnosťou. Živnostníkovi dokáže cez týždeň pomáhať vykonávať remeslo, a cez víkend komfortne navážať rodinku. Jeho primárnym prostredím je mestská džungla, v ktorej sa cíti dobre.

Aktuálna cena testovaného automobilu v akcii 14 570 €

[fancygallery id=”2″ album=”9″]

Model:

Renault Kangoo 1,5   dCi 66kW/90k

Technické údaje: Emisná   norma EURO   5
Rázvor 2   697
Celková   dĺžka 4   304
Šírka 1   829
Výška 1   801
Objem   batožinového priestoru 660
Prevádzková   hmotnosť 1 395
Najväčšia   prípustná celková hmotnosť 1 950
Objem   valcov (cm3) 1   461
Maximálny   výkon (kW/k) 66/90
–   pri otáčkach (ot./min.)
Maximálny   krútiaci moment (Nm) 200
–   pri otáčkach (ot./min.) 1   750
Prevodovka   / počet prevodových stupňov Manuálna   5-stup.
Maximálna   rýchlosť (km/h) 160
Zrýchlenie   0 – 100 km/h (s) 13,3
1000   m s pevným štartom (s)
Spotreba   (l/100km)
–   mestský cyklus 5,2
–   mimomestský cyklus 4,2
–   kombinovaný cyklus 4,6
Objem   palivovej nádrže (l) 60
Emisie   CO2 (g/km) 119
Euro   NCAP (počet hviezdičiek)
Intervaly   prehliadok 30 000   km alebo 2 roky
Garancia 5   rokov

Model: Nový   Renault Kangoo 1,5 dCi 66kW/90k Cena bez opcií:
    17 690 €
Farba: Hnedá Moka  
Výbava:
ABS s EBV a s   asistenčným systémom bŕzd, automatické rozsvietenie výstražných svetiel v   prípade prudkého brzdenia Štyri upevňovacie   oká v podlahe
Výškovo   nastaviteľné bezpečnostné opierky hlavy na všetkých sedadlách Elektronický   posilňovač riadenia s variabilným účinkom
Disky kolies z   ľahkej zliatiny 15″ Aria (tmavo strieborná) Výškovo   nastaviteľný volant
Spätné zrkadlá   čierne lakované lesklé Výškovo   nastaviteľné sedadlo vodiča
Zadné zatmavené   okná Centrálne zamykanie   s diaľkovým ovládaním v kľúči
Látkové   čalúnenie Elektrické   ovládanie predných okien
Inovatívne strešné   lišty Elektricky   ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá (asférické na strane vodiča) a   ukazovateľ vonkajšej

teploty

 

Bezpečnostné pásy   vpredu: výškovo nastaviteľné, trojbodové, s predpínačom a obmedzovačom sily Systém Eco-mode
Bezpečnostné pásy   vzadu: trojbodové na všetkých miestach, s obmedzovačom sily Palubný   počítač
Airbag   vodiča a airbag spolujazdca s možnosťou deaktivácie Manuálna   klimatizácia s peľovým filtrom
Systém   Isofix na krajných sedadlách vzadu Autorádio   s Bluetooth®,prehrávačom MP3, USB a AUX vstupom, ovládaním pod volantom,   integrovaným displejom,

bez   CD prehrávača

 

Predné   a zadné kotúčové brzdy  
Dvoje bočné posuvné   dvere s otvárateľnými oknami  
Dvojkrídlové zadné   dvere, vyhrievanie zadného skla a stierač  
Odkladací priestor   nad hlavou vodiča a spolujazdca  
Uzatvárateľný   úložný priestor medzi sedadlom vodiča a spolujazdca s funkciou lakťovej   opierky  
Zásuvka 12 V  
Zadné sedadlo   sklopné umožňujúce rovnú nákladovú plochu a delené 40/60  
Osvetlenie   nákladového priestoru  
Kryt batožinového   priestoru  
Koberec v   nákladovom priestore  
Doplnková výbava:
  Metalický   lak 460   €
  Bočné   airbagy na predných sedadlách 240   €
  Svetelný a dažďový senzor 80   €
  Automatická   klimatizácia 480   €
  El.   stabilizačný systém ESP, protipreklzový systém ASR s kontrolou nedotáčavosti,   asistent rozjazdu do kopca,

systém   kontroly priľnavosti Extended Grip s 3 režimami nastavenia (nie je k   dispozícii pre benzínové motorizácie

s   vynimkou verzie Outdoor 1,6 16V, na ktorej zostáva v opcii pôvodné ESP bez   asistenta rozjazdu do kopca

a   funkcie Extended Grip)

 

400   €
  Autorádio   s Bluetooth®,CD, MP3, USB, AUX, ovládanie pod volantom, integrovaný displej

 

320
  Disky kolies z   ľahkej zliatiny 16″ Egeus 480   €
  Zadný   parkovací   senzor 240   €
  Automatické rozsvietenie   svetiel pri naštartovaní 40   €
  Bez   bočných polepov Outdoor 0   €
  Tempomat   s   obmedzovačom rýchlosti 240   €
  Kožený volant 40   €

Cena testovaného vozidla:                                                                            20 710   (623 950,88 Skk)