JK 2500 zdroj obrazu: www.cck-brno.com
Pán Július Kubinský narodený v roku 1923 v Prievidzi, vynikajúci automobilový a letecký konštruktér, ktorý z dôvodu lepšieho odborného rastu a uplatnenia žil v Brne. Tam s pomocou spolupracovníkov a nadšencov zamestnancov Karosy vo svojom voľnom čase zrealizoval svoj sen. JK 2500 bolo úž v poradí deviate vozidlo ktoré skonštruoval. Vozidlo aj napriek tomu, že nesie iniciály svojho tvorcu sa nesprávne prisudzuje k výtvorom podniku Tatra.
Automobil bol predstavený v roku 1955 po niekoľkých rokoch konštruktérskej a organizačnej práce ktorú bolo nutné finančne podporovať a zháňať pre napredovanie kapitál. Základom dvojmiestnej karosérie bol priestorový trubkový rám nízkej stavby. Predná náprava bola prevzatá z vozidla KdF. Vzadu boli použité po prvý raz na území Československa odpružené skrútne tyče De-Dion.
Tesne za prednou nápravou našiel miesto radový šesťvalec Alfa Romeo s rozvodom 2xOHC s výkonom 66 kW. Pán Kubinský uvažoval aj s motorom od slávneho výrobcu Bugatti s objemom 1 500 cm3. Do úvahy prichádzal aj čerstvo vyvinutý, vzduchom chladený motor Tatra V8.
zdroj: autowp.ru
Ručne vyklepaná karoséria z plechu hrúbky 0,88 mm bola zhotovená na pomocnej drevenej konštrukcii podľa dizajnového návrhu pána Kubinského. Dve palivové nádrže s objemom 30 litrov boli umiestnené za zadnými kolesami a tvarom kopíroval líniu zadných blatníkov. Spodok vozidla bol úplne plochý a hladký. S rázvorom náprav 2300 mm bola šírka 1620mm a výška 1220mm pri hmotnosti Vozidlo 1 160 kg s rovnomerným zaťažením náprav. Vozidlo mohlo dosahovať rýchlosť až 170km/hod, no na tak vysokú rýchlosť nedisponovalo vhodnými pneumatikami.
Neskôr sa podarilo v podobe náhradných súčiastok získať tatrovácky motor a zabudovať ho do vozidla. Mal výkon len 55kW. Z dôvodu konštrukčnej výšky sa museli vymeniť dva originálne chladiace vetráky za jeden z Pragy V3S a nanovo vytvarovať prívody vzduchu ku dvom radám valcov.
JK 2500 zdroj: img.auto.cz
Spojenie motora s prevodovkou vyriešil medzikus. Pôvodné veľké vodné chladiče sa stali zbytočnými a tak sa do motorového priestoru zmestilo aj plnohodnotné náhradné koleso s drôteným výpletom. Ako prejav vyspelého konštruktérskeho myslenia sa dá považovať vyvedenie teplého vzduchu od motora na čelné sklo. Výduchy boli ovládané žalúziami. Po konzultáciách s tatrováckymi konštruktérmi pribudli na predných blatníkoch otvory, zlepšujúce prúdenie vzduchu okolo motora.
Na jar 1958 predviedol pán Kubinský tento klenot v Kopřivnici. Riaditeľ autorovi ponúkol miesto vo vývoji Tatry a výrobu 5 ks pre reprezentačné účely. Cenu kupé odhadli na 2mil korún.
Kubinský vyhovel žiadosti na testovanie vozidla a nechal ho na dva týždne v Kopřivnici. Ako odmenu za odvahu a trpezlivosť dostal bezplatne nový motor V8 z osobnej Tatry 603 vyladený na výkon 103 kW.
JK 2500 zdroj: img.favcars.com
Vozidlo získalo na dynamike a pán Kubinský na ňom v dennej premávke na vtedajších cestách dosahoval rýchlosť cez 200km/hod. Samozrejme už na nových odlievaných 15 palcových kolesách a výkonných pneumatikách. Kolesá mali špeciálne vytvarované otvory tak, aby pôsobili ako axiálne ventilátory a intenzívne chladili nové bubnové brzdy s menším priemerom, ale väčším účinkom.
JK 2500 zdroj: alfaclub.sk
Pán Kubinský po 13 rokoch používania vozidlo predal, ale údajne ešte niekde existuje. Bol by to skvelý zážitok otestovať túto skvostnú zadokolku so sedadlom tesne pred zadnou nápravou, riadením a brzdami bez posilňovačov, karburátorovým motorom primeraného výkonu na váhu vozidla a zaujímavým podvozkovým potenciálom.